Vejarbejde koster de handlende

Sommerens afspærring kan ses på bundlinien

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Søren Højer fra Data Discount er glad for den nye Boulevard, men glæder sig meget til arbejdet nu endeligt er færdig. Foto: Per Kolind

AALBORG:Det støver og larmer, når granitsten skal skæres fri og lægges ned igen. Det har man kunnet mærke på Boulevarden sommeren over. Flere af de handlende er kede af vejarbejdet og har kunnet se det på omsætningen. Idéen med at skabe strøgstemning ned mod banegården har trukket flere nye til. En af dem er Nadia’s Café, som åbnede dørene i marts. Hos dem har det haft stor betydning for sommerens omsætning, at Boulevarden har været afspærret siden slutningen af juni. - Vi har mærket det utroligt meget. Vores omsætning er faldet med omkring 50 procent, og det skyldes ikke sæsonen. Det støver og larmer, når de arbejder herude, og det gider folk ikke sidde i, fortæller caféejer Adnan Jabr, der flere dage har været nødt til at have dørene lukket på trods af varmen. Han har også kunnet mærke, at afspærringen har betydet færre strøgkunder, da mange ikke kommer så langt ned ad gaden som følge af vejarbejdet. Et resultat af den manglende omsætning er også, at caféen den seneste tid har kørt med halv bemanding med kok og tjener. Ingen parkering Hos butikken Ketcher-Sport.Dk har de også mærket til arbejdet. Ejer Thomas Nielsen har fået mange kommentarer fra kunderne. - De handlende klager over, at det ikke er til at komme herind. Det er svært at finde parkering, og så skal de vade hele vejen herned, siger Thomas Nielsen, der vurderer, at hans omsætning er faldet med 30 procent. Længere oppe ad gaden hos Data Discount har man også mærket et fald i salget, men for dem er det ikke i så stort omfang. - Vi har ligget her i mange år og har en loyal kundekreds og er ikke så afhængig af strøgkunder som flere af de andre. Vi har haft en stille juli, men skyldes lige så meget den meget varme sommer, siger butikschef, Søren Højer. Alt i alt føler han, at butikken har vundet ved projektet med Boulevarden, selvom juli har været en hård måned at komme igennem for kunderne.