Veldansende slidere

De veldrejede kvinder og charmerende mænd i Havana Rhumba er alle ualmindeligt dygtige, men som teater holder showet ikke.
Teater 1. februar 2009 05:00

Teatershow Havana Rhumba # # # ¤ ¤ ¤ De slider virkelig for sagen, de fem smækre, smukke, veldrejede og veldansende kvinder. Garneret med tre, charmerende mænd, der bestemt også kan flytte sig, så det er en lyst, er det meget vanskeligt at være kritisk. De er alle ualmindeligt dygtige, både set som solister og som kordansere. Så præcist, kompetent og overskudsagtigt et danseshow ses sjældent. Med et vaskeægte cubansk orkester, der lyder som og ligner det, det skal, er grundlaget i udgangspunktet solidt og autentisk. Sonore de la Calle består af ni mand, der har spillet sammen siden 1993, og er et stort navn i hjembyen Santiago de Cuba. Deres sound er udpræget ægte, og minder en god del om de cubanske salsaorkestre, der blev genopdaget og meget omtalte for år tilbage. Genren her er også mest salsa krydret med enkelte numre præget af mambo, flamenco, afrikansk eller cha cha – alt sammen meget enslydende og ukendte numre uden den helt store variation. Hvad en dansker nok forstår ved rumba som fx i ”Vild med dans”, hører vi ikke antydningen af. Det her går hofterystende og -vridende meget hurtigere – nærmest nonstop endda. Det helt fundamentale problem er, at hele dette set-up, der er noget, som hører hjemme på restauranter, barer og gader, er blevet sat i scene. Det kan det ikke bære. I hvert fald ikke i Nordjylland en frostklar vinterdag. Havde vi siddet ude i Kildeparken en lun sommeraften med en ordentlig havaneser og et glas rom, så måske... Som teaterforestilling med stolerækker holder genren ikke. Slet ikke når den fortællemæssige indpakning med små mimeagtige indslag er så spinkel som her. Og når vi alle – som altid ved den type shows – skal op og stå mellem stolene og danse med i finalen, ryger den sidste rest af forførelse. Langt de fleste af os kan absolut intet se, når alle rejser sig, og så er det for alvor vanskeligt at bilde sig selv ind, at man sidder midt i showet på en cubansk bar. Det er ærgerligt, at Havana Rhumba som teatershow ikke forfører, for kunstnerne har alle x-factor i et anseligt antal metermål. Men selv de bedste kunstnere er afhængige af omgivelserne og den måde, de får lov at præsentere sig på. Anne Mette Busch kultur@nordjyske.dk Havana Rhumba. Aalborg Kongres & Kultur Center fredag.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...