Velkommen til en pæn avis

Kun en af konkurrenterne vil kommentere den nye ugeavis, og han er positiv

Virksomhedsøkonomi 27. februar 2003 07:00

HADSUND: - En pæn avis. Det er jeg nødt til at indrømme, lyder det fra en af den nye ugeavis, Lokalavisens, nærmeste konkurrenter, Rold Skov Bladet, der dækker Arden og Skørping kommuner. Indrømmelsen af Lokalavisens kvalitet kommer uden tøven fra Jan Andersen, der er ansvarshavende for Rold Skov Bladet, og den uforbeholdne ros afspejler meget godt, at han ikke frygter den nye konkurrent. - Lokalavisens primære område er Hadsund, og selv om jeg ikke vil sige, at vi ikke kan komme til at slås med dem, så tror jeg, der er plads til os allesammen, siger Jan Andersen. Han vurderer, at det også gælder Hadsund Folkeblad. - Jeg kan selvfølgelig ikke sige noget om, hvordan folkebladet kører deres forretning, men udefra betragtet er det en meget god avis. Den rummer et pænt antal sider, som har en god annoncedækning, lyder skudsmålet. Jan Andersen tror da heller ikke, at Lokalavisen er afhængig af, at andre aktører må forlade scenen. - Fordi de dækker bredt, tror jeg, de kan hente lidt alle steder, siger han. Med en annoncepris på 2,25 kr. pr. milimeter ligger Lokalavisen en anelse over Rold Skov Bladet (2,19 kr.), men til gengæld også med et opland og altså en modtagergruppe, der er væsentlig større. Omvendt gælder det, at en del annoncører intet udbytte vil have af at nå modtagere langt væk. Som en tommelfingerregel har de færreste dagligvareforretninger noget ud af at annoncere ud over den nærmeste omegn, mens specialforretninger typisk kan trække kunder til over længere afstande. Nummer et sværest I første eksemplar af Lokalavisen, som kom på gaden tirsdag, er der kun annoncer fra Hadsund, når man ser bort fra bladets egne samarbejdspartnere, men det kan komme hen ad vejen, mener Jan Andersen. - Det sværeste er at få det første eksemplar ud. Når du har det, kan du bedre vise annoncørerne, hvad de får for deres annoncekroner, bemærker han. Og selvom han venter, at Lokalavisen vil prøve at få fat i annoncører uden for Hadsund, frygter Jan Andersen ikke, at den skal blive en farlig konkurrent for ham selv. Faktisk byder han velkommen og er åben over for at samarbejde på annoncesiden. - Da jeg så den første omtale af den nye avis i NORDJYSKE, forhørte jeg mig rundt omkring om, hvem der stod bag, blandt andet for at høre, om vi kunne samarbejde, men jeg har endnu ikke snakket med dem, siger han. Blandt de øvrige konkurrenter er lysten til at kommentere nyskabelsen beskeden. Redaktør Allan Nygaard fra Østhimmerlands Folkeblad afviser helt at udtale sig, og det samme gælder Hadsund Folkeblad. Det lykkedes ikke i går at få kontakt til rette vedkommende i annonceafdelingen på Randers Amtsavis, der udgiver Mariager Avis. Folkebladet har oppet sig For annoncørerne har konkurrencen på markedet indtil videre betydet en pæn rabat i forhold til de hidtidige priser. En annoncør, som ønsker at være anonym, fordi den pågældende ikke vil risikere at lægge sig ud med nogen af parterne, mener dog, at det er for tidligt at glæde sig. - Umiddelbart ser det mærkeligt ud, at Folkebladet kan sætte prisen så langt ned. Det er vel næsten en krone pr. milimeter, og man kan vel sige, at hvis de havde gjort det tidligere, så havde der nok ikke været nogen konkurrent. - Nu er spørgsmålet, om prisen er så langt nede, at kun en af dem kan overleve på længere sigt. For hvordan går det så med prisen, når der igen kun er en om budet, spørger annoncøren, der har tænkt sig at dele sine annoncekroner nogenlunde ligeligt mellem de to ugeaviser. Umiddelbart lyder vurderingen i øvrigt, at Folkebladet i den senere tid har oppet sig omkring det redaktionelle stof, og den udvikling hilses velkommen. - Så er der flere, der læser den, og flere, der ser annoncerne, lyder ræsonnementet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...