Velkommen til Gohama i Blenstrup

Blenstrup Skole har i fem dage omlagt undervisningen til byen Gohama med virksomheder og banker

BLENSTRUP: Der er postyr i banken, for flere ansatte har linet sig op i en lang kø, mens andre står ureglementeret og råber på, at de vil have deres løn. Blenstrup skoles emneuge er ikke så langt fra den virkelighed, eleverne vil opleve, når det engang bliver deres tur til at råde over indtægter fra arbejde, udgifter til mad og det hele balancerende på en bankkonto. Det virkelighedstro spil, som eleverne gennemfører, er netop baseret på, at børnene får lov til selv at råde over deres penge, og samtidig være ansvarsfulde nok til at tage et arbejde. Arbejde er der nok af, og det hele styres af arbejdsformidlingen. Formanden er en af de voksne, og i dette tilfælde skoleinspektør Peter Borup Jacobsen, mens direktøren er Cenneth Frederiksen fra syvende klasse, og Pi Mikkelsen fra femte klasse er souschefen. - Børnene er selv med til at definere deres roller, og de voksne er med for at give det faglige input, siger Peter Borup Jacobsen og fortæller, at lærerne fra morgenstunden har overblikket. Det er dog væk i løbet af en time, og alligevel fungerer det meste i det lille samfund. I arbejdsformidlingens lokale sidder en af de yngre medarbejdere og bliver undervist i et danskprogram. Han har ikke noget arbejde, men derfor skal man lave noget alligevel. - Så kan man blive opkvalificeret, smiler skoleinspektøren. Bankens lokale er stadig ramt af kødannelse. På den sidste arbejdsdag vil arbejderne have udbetalt deres penge, som hedder hama-penge. Hvis der ikke er nok af dem, trykker de selv nogle flere i bankens baglokale. I øvrigt lige ved siden af en spillebule, som er yderst populær hos børnene, men udover Søren fra anden klasse, er der ikke andre, der har mistet alle deres penge der. Han mistede alle sine i terningespil og måtte låne sig frem, indtil han kunne betale dem tilbage igen. En af lærerne ydede et lån på 100 hama-penge.