Vellykket comeback til Renault

Med Talisman er Renault tilbage i firma- og familiebilklassen, hvor den giver etablerede konkurrenter som Mondeo, Passat og Avensis kvalificeret modstand

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Instrumentbordet er udført i god plastickvalitet og med velanbragte kontakter. På touchskærmen styres en række funktioner, herunder navigation.w

BIL:Renault er tilbage i klassen for store firma- og familiebiler og det sker med Talisman, der udfordrer konkurrenterne på plads, komfort og udstyr.

Og så har den tilmed en slags X-factor. Den går i blodet. Man (jeg) bliver glad i låget ved at køre den store franskmand, men der skal da nok være tilhængere af f. eks. tyske konkurrenter som Ford Mondeo og VW Passat, der ikke vil imponeres af Talisman.

Kvalitets-fornemmelsen er lige knap på højde med dem, og den kører heller ikke så kontant og sporty som disse.

Men er man på udkig efter komfort, plads og masser af udstyr til pengene, ja, så trænger Talisman sig virkelig på.

Tillige har den et friskere design end klassens klassikere - ikke mindst franskmandens front med et sæt smarte lygter garneret af dobbelt kølergrill og masser af krom springer på den fede måde i øjnene.

To test-versioner

Jeg har testet Talisman dels som stationcar med 110 hk dieselmaskine og dels en 130 hk diesel sedan med automatgear. Begge hver for sig et par fristende versioner.

Stationcar’en med Renaults fine 1,5 liters diesel på 110 hk koster med Zen-udstyrs nievauet 375.000 kr. Her er godt nok meget bil for pengene. Pladsforholdene i kabinen er nærmest overdådige og det store bagagerum sluger sine 608 liter.

Stor er derimod ikke rette ord for motoren. 1,5 liter og 110 hk lyder jo ikke af meget, men den nøjsomme maskine - en af markedets bedste mindre dieselmotorer - leverer et godt bundtræk og trækker villigt og kultiveret mellem 1500 og 4500 omdrejninger.

Beskedent forbrug

Forbruget er beskedent selv om motoren skal flytte knap 1500 kg dødvægt. Fabrikken opgiver det til urealistiske 25,6 km/l, men under testen landede gennemsnittet lige på den pæne side af 20 km/l. Bestemt flot bilens størrelse og vægt taget i betragtning.

Maskinen er tillige støjsvag, hvilket matcher den beskedne støj fra hjulene og stiller i relief, at der ved høj motorvejsfart forekommer noget vindstøj. Pudsigt nok mere end en i lillebror Megane, der da også er en af klassens mest støjsvage.

Vindsuset i Talisman er dog ikke på et niveau, så det decideret generer, hvorfor den er en rigtig langtursbil. Komforten er nemlig fuldt på højde med dens konkurrenter. Vel kører den ikke spændstigt som f. eks. en Mondeo, og styringen er ikke knivskarp, men bilen kører neutralt og fladt gennem svingene, ligesom dens retningsstabilitet er fremragende.

Letkørt

Så i forhold til sin størrelse, er Talisman letkørt og takket være en blødt afstemt undervogn meget komfortabel.

Førerpladsen er også godkendt. Udmærket forhold mellem rat, sæde og pedaler og en brugervenlig instrumentering, der omfatter touchskærm med navigation.

Men lidt malurt til bægeret er der dog: Gearskiftet lever ikke op til bilens pris. Lidt mere præcision og fasthed, tak.

Til gengæld nød jeg det seks trins automatgear i sedanversionen, som jeg også testede. Det fungerer perfekt og klæder i den grad Talisman.

Og sagt på godt nordjysk, den bliver da heller ikke ringere af at være forsynet med en 1,6 liters 130 hk dieselmotor. Ikke blot har den 20 hk mere - den har også en del større moment, nemlig 320 Nm mod 260 Nm i den 110 hk diesel.

Brændstofforbruget er dog lidt højere, nemlig 23,8 km/l.

Pudsigt nok viste de to testbiler trods motorforskellen i praksis at køre stort set lige langt på literen.

Høj sikkerhed

Men enten man vælger den ene eller anden af de to testede Talisman-udgaver, byder den nydelige og kvalitetsprægede kabine passagererne på glimrende forhold.

Klassens største akselafstand levner overdådig plads i bagsædet, hvilket i øvrigt også gælder for bagagen. Det er på 608 liter og 572 liter i henholdsvis sedan-modellen og station car versionen.

Og er der brug for mere bagageplads og mulighed for at afgive et sæde bagomme, kan splitbagsædet super nemt lægges ned. Det gøres ikke bedre i nogen af konkurrenterne.

Fem stjernet sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt klarer den store Renault sig flot. I EuroNCAPs crashtest opnår den maksimale fem stjerner, også selv om den ikke har nødbremse som standardudstyr.

Systemer kan dog tilkøbes for 14.000 kr., men når det uden merpris findes i selv meget billigere biler, kan det da undre, at det ikke er standard i Talismann, der til gengæld har vognbaneassistent, fartpilot og skiltegenkendelse-system, der advarer om for høj fart.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst