Vellykket overgang til digital post

Aktuelt er der kun 169 borgere ud af 1466 mulige,Rebild kommune endnu ikke har fået tilbagemelding fra i forbindelse med fritagelsen fra digital post. Foto: Colourbox
14. november 2016 06:00

Effektiv kommunikation i forbindelse med overgangen til digital post i Rebild Kommune betyder, at kun 169 personer mangler at henvende sig for en eventuel forlængelse af fritagelse. Selvom fristen var 1. november kan borgere stadig nå at søge om forlængelse ved henvendelse til kommunen.

Rebild Kommune har de seneste år prioriteret rettidig kommunikation og dialog med borgerne. Nyetablerede medier, heriblandt Facebook tages ofte i brug i kombination med traditionelle medier som webside pressemeddelelser og avisannoncer, når kommunen kommunikerer. Kommunens målsætning med en bredt anlagt mediestrategi, har til formål at nå så mange borgere som overhovedet muligt.

Informationen vedrørende overgangen fra papirbrev til digital post er ikke nogen undtagelse. Her har kommunikationsstrategien i tilgift inddraget kommunens biblioteker og ældrecentre, suppleret af storskærm-information i Rådhusets atrium samt notitser i lokale aviser. Derudover har de enkelte hjemmehjælpere mundtligt overleveret budskabet til kommunens hjemmeboende ældre - herunder, gruppen, der er fritaget for digital post. Og aktuelt er der kun 169 borgere ud af 1466 mulige, kommunen endnu ikke har fået tilbagemelding fra i forbindelse med fritagelsen fra digital post.

- Sammenligner vi med de omkringliggende kommuner, hvoraf nogle har et tocifret tusindtal af borgere, som endnu ikke har reageret, er 169 personer et tilfredsstillende lavt tal. Vi vil dog helt i mål. Derfor opfordrer vi nu på Facebook alle borgere, der kender en pårørende eller en ikke IT-kyndig, til at tippe dem, så de kan henvende sig og få forlænget deres tildelte fritagelse fra digital post, udtaler direktør i Rebild Kommune, Anne Krøjer.

Borgere, der er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige (dog ikke borgere med permanent fritagelse) skal forny sin fritagelse hvert andet år. Fritagelsen udløber 1. november i det 2. kalenderår efter registreringen.

Fritagelsen bliver ikke fornyet automatisk, og for at forny fritagelsen, skal de henvende sig personligt til Borgerservice på rådhuset i Støvring

Hvis der er borgere, der ikke har fået forlænget fritagelsen inden 1. november, modtager de et fysisk brev første gang der er post i den digitale postkasse. Det er aldrig for sent at henvende sig for at forlænge sin fritagelse.

Beboere i ældre- og plejeboliger, samt hjemmeboende ældre, får hjælp til at ansøge om fornyet fritagelse af plejepersonalet, og borgere, der har langt til Støvring, kan også få hjælp til fornyelsen på kommunens biblioteker.

Ønsker man at ophæve en permanent fritagelse fra digital post er det altid en mulighed ved henvendelse til kommunen.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...