Venedigs operahus rejser sig af asken

Næsten otte år efter at venezianerne så deres elskede operahus brænde ned til grunden, er bygningen, La Fenice, klar til at leve op til sit navn og rejse sig af asken endnu engang. Umiddelbart før jul kunne en begejstret menneskemængde samles i teatret, som har navn efter den mytiske fugl Fønix, for at høre musikken genlyde i den blå, gyldne og røde sal for første gang, siden den blev forvandlet til forkullede ruiner i 1996. - Jeg kan huske, at det brød i brand. Jeg arbejder i nærheden, og vi kunne se flammerne og røgen. Det var ret skræmmende, siger Bruno Vianello, mens han kigger op på Fønix-fuglen over indgangen. - Vi har ventet i temmelig lang tid, men at se den omsider stå færdig er en kæmpemæssig tilfredsstillelse, siger han. Venezianerne husker dystert på den 29. januar 1996 om aftenen. Deres fælles erindring martres af flammerne, som hærgede stukrummene og de labyrintiske korridorer i La Fenice, som Giuseppe Verdi elskede så højt, at han skrev operaer såsom "La Traviata" og "Rigoletto" til den. Det var trist og chokerende at miste et af verdens førende operahuse, som er berømmet for sin næsten perfekte akustik, men snart fulgte vreden, da to elektrikere blev fundet skyldige i at sætte ild til bygningen for at undgå at skulle betale en bøde for at være bagud med deres arbejdsopgave. Venedigs tidligere borgmester lovede, at La Fenice ville synge igen inden udgangen af 1999, men på daværende tidspunkt stod operahuset stadig som en skal, mens byggefirmaer skændtes om, hvem der skulle genopbygge det. Men siden kom der fart på med byggeriet, der foregik ved en lille plads nær Rialto-broen og Markuspladsen. Alligevel kom krystallysekroner, fløjlsstole og anden "indmad" først på plads i sidste øjeblik. Ingeniører, kunstnere og administratorer har samarbejdet for at sikre, at det genopbyggede hus er "præcis som det var, og hvor det var" - slagordet for alle restaureringsprojekter i Venedig. På den gyldne overflade skulle foyer og auditorium se ud på nøjagtig samme måde, som da det oprindelige teater blev bygget i 1837, der i sig selv var en erstatning for et hus, som nedbrændte året forinden. Omme bag balustraderne, som er dækket af bladguld, og de omhyggeligt kopierede trægulve er gemt en række moderne anordninger i La Fenice, der tilhører det 21. århundrede. Scenen er den mest avancerede, der kan forestilles - med tilhørende effektivt brandslukningsudstyr. - Det var svært at sætte det gamle sammen med det nye, siger Gianni Cagnin, ingeniøren, som har ført tilsyn med genopbygningen. - Men nu har vi vand i tanke på stedet, de mest avancerede sprinklere og byggematerialer, der skulle garantere, at bygningen vil stå urørt i mindst to timer, hvis der atter kommer brand. Genåbningen er blevet overværet af politikere, musikelskere og venezianere, som har kunnet lytte til Europas bedste orkestre og den britiske sanger Elton John, som selv har et hus i Venedig. - Der er bredt spektrum af musik - fra Mahlers store orkesterværker til solostykker for piano og sang, som giver os mulighed for at afprøve akustikken og foretage de nødvendige ændringer, siger Giampaolo Vianelli, som er chef for La Fenice. I størstedelen af 2004 vil der kun lejlighedsvis være koncerter i La Fenice, mens teknikere gennemfører de sidste justeringer. Koret og orkestret, som har haft midlertidigt til huse i andre venezianske teatre og i et stort, hvidt telt i udkanten af byen med kanalerne, vender endeligt tilbage fra eksil i november næste år. Det sker med en ny opsætning af "La Traviata". - Jeg er glad for, at det genåbner, men før vi har hele kompagniet tilbage - fra scenemedarbejdere til operastjerner - vil jeg ikke opfatte La Fenice som et levende og livskraftigt sted igen, siger den venezianske operaelsker Moreno Sagramora. /ritzau/Reuters

Breaking
Politi undersøger mistænkeligt dødsfald - en anholdt
Luk