Venstre giver bolden op til debat om skolestrukturen

Fem skoler i kommunen med samme struktur som i dag er urealistisk i fremtiden, mener Benny Stenkær

Hirtshals 27. september 2002 08:00

LØKKEN-VRÅ: Under det velkendte slogan "Tid til forandring" giver Venstre nu bolden op til debat om Løkken-Vrå Kommunes skolestruktur. I går var der medlemsmøde i partiet, hvor emnet var til debat, og i det seneste medlemsblad stiller kommunalbestyrelsesmedlem Benny Stenkær spørgsmål ved den nuværende struktur. Vel vidende, at han bevæger sig ind på et særdeles følsomt område. - Et eller andet skal der ske på et tidspunkt. Hvis vi skal forholde os til virkeligheden, kan vi ikke fremover have fem skoler i den form, som vi kender det i dag, mener Benny Stenkær. - Min pointe er, at vi lige så godt kan tage hånd om emnet nu. Ifølge den udviklingsplan, der er lavet for kommunens skoler, vil det koste 42 mio. kroner at renovere og fremtidssikre skolerne, og det er urealistisk at tro, at vi kan finde det beløb - så er vi måske 15 år fremme i tiden. Og så ser verden ikke ud, som den gør i dag, forudser Benny Stenkær. Han mener, at udviklingsplanen er urealistisk at gennemføre. - Vi skal allerede nu se på, hvordan vores skolestruktur skal se ud om ti år. Jeg kunne forestille mig, at de tre mindre skoler havde en anden form end i dag, tilføjer han. Realistiske løsninger Benny Stenkær understreger, at han i Venstre ikke står alene med sine synspunkter. - Vi snakkede meget om det - også op til valget. Og i Venstres bagland syne nogen, det er tåbeligt at have de tre små skoler, og at man i stedet skulle bygge på de to store skoler i Vrå og Løkken. Derfor meldte vi som en blød landing ud med, at vi fortsat vil bevare skolerne, men at der så skal være plads til at ændre på strukturen. Ingen siger for eksempel, at børnene skal gå på de tre små skoler til 7. klasse. - Det var måske mere nærliggende at skifte efter 6. klasse, men gør man det, kommer man langt ned i elevtal i både Rakkeby og Vrensted. Min tanke med skolerne, jeg ved ikke om den er realistisk, er, at man skulle samle kulturaktiviteter og børneområdet på skolerne. - Man kunne sige, at man både havde børnehave og skole til og med 4. klasse på de små skoler. Så kan de små skoler være forskoler til skolerne i Løkken og Vrå, foreslår Benny Stenkær. Han understreger, at han ikke ønsker at nedlægge de tre små skoler. - Målet er at få lavet en anden struktur - for at få luft økonomisk. Det er urealistisk at tro, at vi finder 45 mio. kroner. Og når det er urealistisk må man søge nogle realistisk løsninger. Jeg tror ikke, det er urealistisk at stoppe efter 3. eller 4. klasse i de små skoler. - Måske kunne man - som i Vittrup Mejeri - have dagplejebørn i en puljeordning - hvis man tør at tænke så langt. Alle børn i Vrensted skulle hermed hen på skolen fra de blev født til de skulle i overbygningsskolen. Det mener jeg er en fin ide, tilføjer han. - Og der burde være så meget plads, at skolen også kan fungere som kulturelt samlingssted. Højst to skoler Benny Stenkær mener ikke, at de små kommuner får lov at eksistere mange år endnu. - Giver udligningsreformen ikke flere penge til de små kommuner, er der kun en vej, og det er kommunesammenlægning. De små kommuner skal satse på kerneydelserne, og dem kan vi lige så godt fokusere på nu. - Hvis vi bliver lagt sammen med Hirtshals, Hjørring og Sindal kommuner, får vi da højest to skoler i vores område. Og så lukker man måske de små skoler koldt og kynisk. Så kunne vi lige så godt, mens vi selv bestemmer, se på fremtidens skolestruktur. Men så opstår der formentlig friskoler omkring de små skoler? - Ja, men det var måske heller ingen skade til, mener Benny Stenkær og erkender, at der ikke samfundøkonomisk er noget sparet ved friskolerne. Benny Stenkær er klar over, at det er et ømt punkt at drøfte skolestruktur. Og med det nuværende politiske flertal tror han ikke, at skolestrukturen kan ændres. - Jeg tror ikke, fælleslisterne er med på det. Vi har drøftet det i vores gruppe, og vi er meget varme på at tænke på strukturen nu i stedet for at begynde at udbygge ud fra udbygningsplanen. Der er mange ting at tage hensyn til i emnet. Skal vi for eksempel bevare de små skoler af hensyn til lokalområdet, eller er det skolen vi snakker om. Og kan en lille skole tilbyde det samme som en stor skole kan. Det kan den måske på nogle områder, og på nogle områder er den måske bedre end den store skole. Et andet spørgmål er, om man blive ved at tiltrække lærere til de små skoler.

Her ville vi gerne vise dig forslag til flere artikler, men pga. din Adblocker kan vi ikke gøre det!

Nordjyske Plus

Henter artikler...