Ventetid på taxa belaster dialysepatienter

Kritik af NT’s kørselsordning - patienter venter halve og hele timer på at komme hjem fra sygehuset

Dorthe Bach Nielsen er ved at være træt af NT´s kørselsordning efter utallige ubehagelige oplevelser.foto: hans christian Jacobsen

Dorthe Bach Nielsen er ved at være træt af NT´s kørselsordning efter utallige ubehagelige oplevelser.foto: hans christian Jacobsen

AALBORG:Dorthe Bach Nielsen fra Aalborg Øst skal i dialysebehandling fem gange fire timer om ugen. Transporten foregår med taxa via Nordjyllands Trafikselskabs sygekørselsordning, men selvom Nyreforeningen har fået indført specifikke regler for, hvor længe dialysepatienter må vente på en taxa, oplever flere patienter på Nyremedicinsk Ambulatorium i Aalborg, at de må vente både halve og hele timer på især hjemtransporten. Dårlig efter behandling Og det er en stor belastning, for en fire timers dialyse gør patienten træt og dårlig. - Når jeg er færdig, er jeg så dårlig, at jeg bare gerne vil hurtigt hjem, men ofte kommer vognen for sent, fortæller Dorthe Bach Nielsen, der for to uger siden var udsat for at vente cirka halvanden time ekstra på hospitalet to gange på den samme uge. - Når det er så tit, jeg skal til behandling, bliver det altså til mange ventetimer, siger Dorthe Bach Nielsen, der ellers er meget tilfreds med behandlingen på sygehuset og er ved at blive oplært, så hun kan få sit eget dialyseapparat derhjemme. For Dorthe Bach Nielsen er det nu blevet for meget, og hendes mand er også meget påvirket af situationen, for det er svært at planlægge noget, når man aldrig ved, hvornår man kommer hjem. Problemer trods regler Problemerne er, ifølge Dorthe Bach Nielsen, både lang ventetid, når hun skal ringe til Kørselskontoret og et generelt rod i bestillingerne. Derudover føler hun også, at mange ressourcer kunne spares, hvis patienter fra samme område kørte sammen. I praksis mener hun ikke, at det ville være det store problem, da de fleste dialysepatienter får behandling på faste tider hver uge. Hun opfordrer Kørselskontoret på Aalborg Sygehus til at undersøge problemstillingerne, men her oplever personalet ikke klager, men vil se på sagerne, hvis de får konkrete henvendelser. - Skriv tidspunkterne ned, så vi kan undersøge de konkrete sager. Hvis vi ikke hører om problemerne, er det jo svært at gøre noget ved dem, siger Kim Mikkelsen, der er økonomichef og derfor også sidder med Kørselskontoret som ansvarsområde. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Nordjyllands Trafikselskab, der har det overordnede ansvar for kørselsordningen.