Medicin

Ventetiden er fortid

Folketinget har udsendt en bekendtgørelse om servicenivau og ventetider - som Farsø Apotek forlængst har opfyldt

FARSØ:Nu er det slut med at sidde halve timer i rastløs venten på sin receptmedicin. Folketinget har nemlig vedtaget et sæt regler for landets apoteker, som blandt andet omfatter den ventetid og den fejlprocent, ethvert apotek må have. Apoteket i Farsø har valgt at lægge en linje, hvor der virkelig bliver stillet krav til et moderne apotek. På et år må medarbejderne i Farsø således ikke overskride en fejlprocent på 0.02. Farsø Apotek havde forrige år 90.000 ekspeditioner, og ud af dem måtte der kun være fejl i de 18. Det blev til 16 fejl i 2002 for Farsøs vedkommende. Det er der vist ikke mange andre service-virksomheder, som kan leve op til. Desuden er der ikke alverdens tid til at ekspedere, for målet er, at halvdelen af kunderne gerne skal være ekspederet inden for to minutter. Efter yderligere fire minutter skal man have ekspederet 90 pct. Igen opfylder apoteket i Farsø sine egne mål allerede inden bekendtgørelsen træder i kraft mandag 31. marts. Selvkritik - Vi er nok selv vores værste kritikere, for selv om vi kun begik 16 fejl i 2002, så ærgrer vi os grænseløst de få gange det er sket, siger apoteker Steen Nielsen. - Vi er allesammen opsat på, at det hele skal foregå fejlfrit, og derfor tager medarbejderne det som en udfordring, at vi skal forsøge at forbedre os. Fejl i denne sammenhæng er, hvis man enten kommer til at udlevere den forkerte medicin til en kunde, hvis doseringen er forkert, eller hvis man kommer til at udlevere en kundes medicin til en anden kunde. Ud af de få fejl, der blev begået i Farsø, er der ingen af dem, som Steen Nielsen betegner som graverende, og meget af apotekerens tid går rent faktisk med at kontrollere de mange recepter, der lander på hans bord på en travl arbejdsdag. - Vi ser alle recepter igennem, og er der blot den mindste tvivl om indholdet, ringer jeg til lægen for at tjekke oplysningerne, siger Steen Nielsen. - Og er der én af os, der begår en fejl, så ved vi det allesammen, for selvkritik er vigtigt. Vi skal finde fejlen og så skal vi gøre os bedre, så det ikke sker igen. Ventetid? Ikke her Farsø Apotek er et af de cirka 125 apoteker i Danmark, der er ISO-certificeret, når det drejer sig om ventetider. Apoteket i Farsø er faktisk nummer to i landet, der fik sin certificering - et faktum, der fortæller om et effektivt apotek. - Vi får at vide af vores kunder, at vi er hurtige, og vores recept-kunder er da også for halvdelens vedkommende ekspederet på to minutter, mens vi efter seks minutter er oppe på 90 pct. siger Steen Nielsen. Bekendtgørelsen, der som nævnt træder i kraft 31. marts, giver ikke Steen Nielsen søvnløse nætter. - Vi har ingen problemer med at opfylde lovkravene, men jeg ved da godt, at det ikke er lige nemt for alle apoteker at følge bekendtgørelsen. Flere steder taler man om en ventetid på et kvarter, men så mener jeg, at man de steder bør fordele arbejdsopgaverne på en anden måde, siger Steen Nielsen.