Verdens største filmfestival træder varsomt

Årets udvalg af film i Cannes ligner ikke det mest appetitvækkende filmmåltid i mands minde. En stribe gamle kendinge er med, men det er svært at få øje på overraskelserne

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Udendørsbiografen på stranden i Cannes. Her kan man - ganske gratis - se film. I år vises blandt andet "Herfra og til evigheden" fra 1953 på torsdag, og dagen efter "The two Escobars". I alt ni ældre, klassiske filmperler vises frem, når mørket har sænket sig over Cannes.

Af Jacob Wendt Jensen kultur@nordjyske.dk Tim Burton. Nej, Tim Burton har ikke en af sine egne film med i hovedkonkurrencen i Cannes, men han er formand for juryen. Det er mange år siden, man kan sige, at formanden for juryen tiltrækker sig mere opmærksomhed end selve filmprogrammet, men det er meget tæt på at være sådan i år. I juryen får han følgeskab af den indiske instruktør Shekhar Kapur, der i sin tid instruerede "Elizabeth" og skuespillere som Kate Beckinsale og Benicio Del Toro. Ret skal være ret. En filmfestivals overraskelser kan da også være svære at få øje på i programmet på forhånd. Hvad vil vække skandale a la Lars von Trier med "Antichrist" sidste år? Hvilken verdensdel vil i fremtiden fortjene verdens spot på sig, som dansk film havde det i dogmeårene? Det er svært at spå om ud fra de sparsomme oplysninger, som de enkelte film er annonceret med i skrivende stund. Iñárritu zoomer ind At der kun er 18 film i hovedkonkurrencen kunne tyde på, at det har været svært for festivalen at finde egnede film, for tidligere har der typisk været mellem 20 og 22. Sikkert er det dog, at en del gamle art-cinema kendinge kommer og viser, hvor de er nået til og det skal nok blive spændende. Selv om jeg synes, at Alejandro González Iñárritus "Babel" fra 2006 var en smule frelst, ser jeg alligevel frem til hans nye film "Biutiful". Han har trods alt "21 Grams" og "Amores Perros" på samvittigheden. Denne gang zoomer Iñárritu ind i stedet for ud i en film, hvor Javier Bardem spiller hovedrollen som en kriminel fyr, der jages af en politimand, der viser sig at være hans barndomsven. Sidst var Rachid Bouchareb optaget af nordafrikanske soldaters indsats i Anden Verdenskrig for Frankrig og hans film "Ærens Dage" gjorde sit til, at de glemte soldater omsider fik udbetalt deres pension i Frankrig. En del af de samme skuespillere er med i nye roller i en film, "Outside the Law", der igen handler om soldater fra Algeriet i Anden Verdenskrig. Kitano og Leigh efter pause Undertegnede har været til filmfestival i Cannes som journalist de sidste ti år, og det første interview jeg lavede nogensinde var med Takeshi Kitano. Desværre kom den charmerende roadmovie fra 1998 "Kikujiro" kun ud direkte på dvd herhjemme, så mødet blev aldrig til en artikel. Nu er Kitano med igen og viser "Outrage", som han traditionen tro selv spiller hovedrollen i. Om vi får en thriller eller en komedie at se er et åbent spørgsmål lige nu. Mike Leigh fra England er med i hovedkonkurrencen for fjerde gang. I 1993 fik han instruktørprisen for "Naked" og i 1996 vandt han Den gyldne palme for adoptionsdramaet "Hemmeligheder og løgne" et mulehår foran Lars von Triers "Breaking the Waves". Siden 2002 hvor Leigh viste "All or Nothing", har han primært vist film på andre store festivaler, men nu er han tilbage med "Another Year". Jim Broadbent og Imelda Staunton, der bar flotte "Vera Drake" på sine skuldre kommer til Cannes for at bakke op om "Another Year" på den røde løber. Spørgsmålet er så blot, hvor mange af de 18 film i hovedkonkurrencen vi får at se i de danske biografer? Det plejer at være knap halvdelen. Åbningsfilmen i Cannes er i år Ridley Scotts "Robin Hood" og den får premiere i de danske biografer på torsdag. Dagen efter premieren i Cannes. I næste uge kan du på filmsiderne i Friii læse om den nye film og om Robin Hoods pletskud og vildskud på film gennem tiderne. Hvor er amerikanerne? Ene om at repræsentere de amerikanske farver er den normalt ikke voldsomt inspirerede instruktør Doug Liman, der godt nok satte "Bourne"-trilogien i gang, men som sidenhen har lavet "Mr. & Mrs. Smith" og "Jumper". Det er rene hamburgerfilm og det er svært at se, hvad hans film "Fair Game" skal gøre for andet og mere end underholdningsværdien i hovedfeltet. De fleste amerikanske film, der bliver vist i byen har valgt at opholde sig "Udenfor konkurrencen". Det vil sige, at filmene bliver vist med en gallapremiere og den slags og der er tid til en masse pr-arbejde for filmene i byen, men de risikerer ikke at få et drag over nakken ved at vende tomhændet hjem uden priser. Og dog for de samme mange tusinde filmjournalister ser typisk også de store film udenfor konkurrencen. De vil ikke lade chancen gå fra sig for at se dem før alle de andre derhjemme og der vil blive skrevet vidt og bredt om dem allerede dagen efter den første visning. Og da Cannes er stedet hvor en film kan dø, før den så at sige bliver født i offentligheden, kunne noget tyde på, at både Woody Allens "You Will Meet a Tall Dark Stranger" med Naomi Watts, Josh Brolin og Anthony Hopkins og Oliver Stones "Wall Street - Money Never Sleeps" ikke er stinkere. Var de det, var de næppe blevet sendt ned i solen i Cannes langt før den ordinære premiere med risiko for at lugte så fælt, at ingen nogensinde ville røre dem bagefter.