Verdensmester i diesel

Dieselteknologien stærkt på vej ind i luksuslimousinernes land, hvor Audi A8 4,2 TDI er hidtil kraftigste personbil-diesel

Der er stadigvæk et stykke tid til VM fodbold næste sommer, hvor Tyskland er vært for alverdens brillante boldførere. Men allerede nu håber tyskerne, at Michael Ballack & Co. kan drible uden om spillere som Ronaldinho og Beckham. Et verdensmesterskab vil kunne give vore naboer et tiltrængt boost til moralen. Og for en stund få dem til at fortrænge den høje arbejdsløshed og kedelige økonomiske situation. Når det gælder det uofficielle verdensmesterskab for produktion af dieselmotorer, har Tyskland dog allerede vundet guld og kæmper faktisk kun mod sig selv. Motor-kapløb Udviklingen af oliebrændere foregår som i et våbenkapløb, hvor Audi, BMW og Mercedes kæmper om, at have den stærkeste motor på programmet, der både er hurtig og atletisk som en brasiliansk fodboldspiller og med et fornuftigt brændstofforbrug. Samtidig med, at maskinerne også skal mestre den akustiske defensiv. De seneste år har verdensmesterskabet tilhørt alle tre fabrikanter på skift, men lige nu er det Audi, der står øverst på sejrsskamlen. Det skyldes den nye A8 4,2 TDI Quattro, der med sine 326 hestekræfter spurter fra alle andre luksuslimousiner med diesel i blodet. Vejen til sejren går over to turboladere med variabel geometri og commonrail indsprøjtning. Selve maskinen er på 4.134 liter. Er det så ikke falsk varebetegnelse, at kalde bilen for 4,2 TDI, vil nogle måske ymte. Jo, egentlig, men 4,1 TDI lyder jo lidt mærkeligt, lyder det fra Audi. På gaden har det i hvert fald ingen betydning. Voldsom - og tyst I første omgang er jeg dog bekymret for, at tyskerne har udleveret en forkert testbil. Da nøglen drejes, lyder det sædvanlige bulder fra en stor V8-motor, der vækkes til live. Og accelerationen er så voldsom, at det snarere må være den 12-cylindrede A8, som jeg er sat til at styre. Men den slags fejl laver de ikke i Audis presseafdeling, og på bagklappen står der også 4,2 TDI. Forvirringen viser blot, at denne dieselmotor ikke kun er stærk som en tysk forsvarsspiller. Den er også tyst - både i tomgang og når det går stærkt. Og stærkt går det i Sydtyskland, hvor Audi præsenterer vognen. Langt på en tankfuld På de lange Autobahn, der forbinder industricentrene, fræser de store luksuslimousiner rundt mellem hinanden. Og ved roret sidder stormavede direktører, der skal komme fra A til B på den mest behagelige måde. Det gør de i Audi A8, og med dieselmotor trækker bilen heller ikke selv ind til højre, når den ser en tankstation. Med et gennemsnitligt forbrug på 10,6 km/l og en tank på 90 liter giver det frit råderum for chaufføren i hele stortyskland - fra Flensborg til München. Det har fået flere chefer, der er trætte af tankbesøg og græsrøddernes ytring om ressourceknaphed, til at køre diesel. 0-100 km/t på 5,9 sek. Overarmene i maskinrummet sørger for, at den store vogn kører fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder og hvis ikke elektronikken stoppede festen ved 250 km/t, skulle der garanteret kun et par vinger til at få A8 til at lette. Men den store vogn føles stabil som et ICE-tog, der med ekspresfart skyder vej gennem landet. En seks-trins automatgearkasse er standard, hvis man investerer 1.895.000 kroner i en A8 4,2 TDI. Og Audi A8 er i det hele taget en teknisk lækkerbisken. Især firehjulstrækket gør det muligt at overføre de mange kræfter og drejningsmomentet, der er på 650 Nm - eller det samme som fire biler i Polo-klassen tilsammen. Luftaffjedringen kan indstilles i fire trin - fra fast til hård. Fast er bedst, når man kører stærkt og drøner rundt på bulede småveje, hvor undervognen holder den store bil på kursen og chaufføren undgår lurende blikke fra eventuelle passagerer. Og selv, hvis man foretrækker at duve blidt af sted med blæsebælgene sat op til komfort, strammer elektronikken omgående undervognen op, hvis det bliver nødvendig med en rask undvigemanøvre. Aluminiumsbur Audi A8 er da også blandt de bedst kørende luksuslimousiner - ikke mindst takket være aluminiumsburet, der gør bilen flere hundrede kilo lettere end rivalerne. Og selvfølgelig også ved hjælp af det omgængelige MMI-system, der kontrollerer hele bilens pakke af elektroniske detaljer. Fire knapper og en enkelt drejbar af slagsen styrer rundt mellem navigation, klimaanlæg, sædevarme og det indbyggede stereoanlæg. Og bilen gør sig også godt fra bagsædet, hvor flere danskere ministre lader sig befragte i deres A8. Også selveste Elton John foretrak en diskret A8, frem for en klassisk limousine, da han tidligere besøgte Danmark for at give koncert. Og vi forstår det godt. Lædersæderne er tykke og bløde som en læsestol i et engelsk herreværelse. Og der er næsten plads til at strække benene helt ud - som fløj man på første klasse over Atlanten. Afslappende Audi A8 4,2 TDI Quattro er en afslappende, men ustyrlig hurtig rejsekammerat. Og det må være fristende for Audi, at holde ferie med guldmedaljerne hængende i bestyrelsesværelset. Men afslapningen er formentlig afløst af travlhed - jungletrommerne fortæller, at efterårets spritnye S-klasse topmodel får en dieselmotor med fire hestekræfter flere end Audi. Men om ikke andet forbliver verdensmesterskabet i dieselkonstruktion på tyske hænder.