Vi bakker op om en bedre folkeskole

FOLKESKOLEN: Debatten om en bedre folkeskole er væsentlig og nødvendig. PISA-rapporten skal ikke bare fejes ind under gulvtæppet. Men vi, der har ansvaret for resourcerne til folkeskolen, skal i det mindste påtage sig ansvaret for besparelserne på folkeskoleområdet. Nils Bell forsøger i et indlæg i NORDJYSKE 6. februar at lægge luft til hårde besparelser der fik elever, lærere og forældre til at protestere i sommeren 2003. Arbejdet blev nedlagt og der var massedemonstrationer mod budgetforslaget. Samme år havde vi i foråret sparet hele 9 millioner på vedligeholdskontoen, nødvendige byggerier blev sat i stå. Alt sammen fordi Fogh-regeringen havde lagt sin klamme hånd over kommunens aktivitetsniveau. SF er klar til at tage et medansvar, men jeg synes ærlig talt, det er for dårligt af Nils Bell, at han på den måde begynder at løbe fra realiteterne og indirekte hævde at der ikke er sparet på skoleområdet. Resultatet af budgetlægningen i Aalborg kommune er, at lærernes vilkår for udvikling og forberedelse af undervisningen er blevet dårligere, faglig opdatering er blevet mindre, undervisningsmaterialerne er for ringe, skole/hjem samarbejdet er forringet, legepladserne er livsfarlige, rengøringen er for dårlig, og der kunne nævnes andre områder, som skal løftes. I SF vil arbejde for en bedre folkeskole - vi vil simpelthen knokle for det. Betydningen for fremtidens samfund kan ingen være i tvivl om. Vores forbilleder er alle de gode lærere, pædagoger og skoleledere, som gør en stor indsats, og som godt ved, hvor skoen trykker i folkeskolen. Lærernes vilkår for at undervise skal forbedres gennem massiv satsning på efteruddannelse. I dag er det tilfældigheder der afgør om en lærer har timer til rådighed til efteruddannelse. Der er ikke tilstrækkelige muligheder for en strategisk satsning på kompetenceudvikling. Det skal der laves om på så vi kan satse strategisk på områder, som vi enige om skal løftes f.eks. dansk og naturfag. Det giver resultater i den anden ende så vore børn har tilstrækkelig med færdigheder til at kunne tage en ungdomsuddannelse. Arbejdet med børn er noget af det vigtigste der findes i verden. Det er hårdt arbejde. Vi skal stille krav til lærerne og pædagogerne, men vi skal også bakke dem op. (forkortet af red.)