Vi beholder bilen

I Nordjyllands Radio har jeg hørt, at NT vil lave kampagne for at få flere med bussen, man ville appellere især til de familier, der har to biler, man vil fortælle dem, hvor dyrt det er og hvor meget de kan spare ved at tage bussen i stedet.

Umiddelbart er idéen god, og det fik da også min kone og jeg til at diskutere, om vi, nu hvor vi er arbejdsfri, kunne undvære bilen og bruge offentlige transportmidler i stedet for og supplere med en taxa i ny og næ. Hvis vi skal besøge datteren i København, tager vi som oftest bussen, ikke noget problem. Vi skal dog lige fragtes til Hadsund, og når vi søndag aften ankommer til Hadsund igen, hvordan er det så lige, vi kommer hjem til Terndrup? Vores søn med kone og børn bor i Støvring. Hvis de inviterer til lørdags/søndagsmiddag kl. 12.00, kan det lade sig gøre, hvis vi tager med bussen til Aalborg og toget til Støvring. En rejse på én time og 22 minutter. Og så skal vi betale for seks zoner i stedet for normalt tre. Problemet er dog, at afstanden fra Støvring st. til Hulvejen, hvor familien bor, er så lang, at vi også må investere i en taxa, men det kan altså lade sig gøre. Hjem kan vi også komme på lignende vis, altså først tre km til stationen, så til Aalborg og rute 54 til Terndrup. Problemet er større, hvis de beder os se efter børnene en aften, så bliver aflønningen, hvis vi skal med bussen, inkl. overnatning med tilhørende morgenmad. Hver mandag aften skal jeg til Bælum for at synge i kor. Jeg kan cykle derover endnu, mens jeg har mit gode helbred, men hvis jeg skal med bus for at komme til sang kl. 19.30, skal jeg hjemmefra kl. 16.08, igen via Aalborg ankommer jeg til Bælum kl. 19.07. Terndrup og Bælum ligger i samme trafik zone, men jeg skal igen betale for seks zoner. Hjem fra Bælum kan jeg også komme, når sangen slutter kl. 21.30. Der kører en bus kl. 21.52 og så er jeg i Terndrup kl. 05.31 næste morgen! Jeg kan også køre med min nabo, fordi naboens har to biler, men nu skal den ene jo sælges? For nylig havde jeg et ærinde til Gudumholm og Kongerslev. Hvis jeg havde taget bussen kunne jeg have rejst fra Terndrup kl. 10.58 og så have været hjemme igen kl. 15.29. For et par år siden deltog jeg i et kursus i Års, på kurset var også en deltager fra Astrup. Hun kom med, fordi jeg kørte i bil, ellers havde hun ingen chance for at være fremme til kl. otte. Jeg ville kunne nå derover med bus, hvis jeg ville rejse fra Terndrup cirka kl. 05.30, først til Aalborg og så til Års og lokalbus til kursusstedet. Det kan altså lade sig gøre at bruge offentlige transportmidler, hvis man er indforstået med at investere noget urimelig tid i det. For nogle få år siden var jeg rutebilchauffør i en periode. Noget af det, jeg husker som negative oplevelser var, hvordan de forskellige ruters ankomst- og afgangstider passede sammen, blandt andet her i Terndrup, hvor der netop er etableret en rutebilstation. Når vi f.eks. kom kørende fra Arden mod Terndrup og nærmede os rundkørslen i Terndrup, nåede vi lige at se bagenden af bussen, der skulle til Hadsund. Hvordan mon folk fra Astrup dengang kom til Hadsund? Ja, ved at køre selv eller finde sig en chauffør. Andre steder var det ligesådan. En overgang var der dagligt passagerer fra Hadsund, der skulle til Skørping. Det kunne de komme ved at skifte i Terndrup, men NT ændrede tiderne, så de derefter skulle vente halvanden time på at komme videre. Den slags gør, at folk stopper med at bruge bussen og køber sig en lille bil i stedet. Hvis man bor i en større landsby, som Terndrup er, har man dagligvarebutikker indenfor gå-cykelafstand, men hvis man skal på arbejde uden for Terndrup, og det skal de fleste, skal man af sted før en vis mand får sko på, for at møde på arbejdspladsen til tiden, med mindre det er i Aalborg City – og hvad hvis man er på skiftehold? Jeg er bange for det ikke lader sig gøre med offentlige transportmidler. Da min kone og jeg sad ved morgenkaffen og diskuterede, om vi skal sælge bilen, blev vi nu enige om at beholde den, selv om vore fremtidige indtægtsforhold er ret beskedne.