Vi bruger pengene klogt

Vi står i en meget alvorlig økonomisk situation. Væksten hiver efter vejret, der er 100 mia. kroner i underskud på de offentlige finanser, og en ledighed vi ikke har set toppen af endnu. Med den økonomiske virkelighed er vi nødt til at prioritere, reformere og effektivisere vores samfund, hvis vi skal have råd til kernevelfærden.

Her er digitalisering et beviseligt solidt værktøj, som vi skal bruge. For når vi kæmper med at skaffe penge til skoler, behandling og omsorg, er det endnu mere forkert, at skattekronerne går til porto og papirflytteri. Tænk bare på, at det offentlige hvert år bruger over 800 millioner kr. på frimærker. Her er der mange penge at spare, hvis frimærkerne bliver byttet ud med digital post, og hertil kommer alt det der spares på digital sagsbehandling og selvbetjening. Derfor er der med en digitaliseringsstrategi for det offentlige sat et ambitiøst mål om, at indberetninger, ansøgninger og anden skriftlig kommunikation med det offentlige som udgangspunkt alene skal foregå digitalt i 2015. Et konkret resultat af den ambition er to lovforslag, som regeringen lige har sendt i høring, som skal være med til at udbrede digital selvbetjening og bane vejen for, at man fremover får sine breve fra det offentlige elektronisk. Målet er, at 80 procent af kontakten mellem borgere og det offentlige skal foregå digitalt i 2015. Men vi vil samtidig sørge for at hjælpe de, der ikke er fortrolige med de digitale løsninger. Der er øremærket 28 millioner kr. til at styrke arbejdet med de ældres og socialt udsattes it-kompetencer. Derudover vil der være hjælp at hente på biblioteket og på borgerservicecentret, hvor der vil være særlige computere stillet op, hvor borgeren sammen med en medarbejder stille og roligt bliver hjulpet igennem de digitale selvbetjeningsløsninger. Og for de borgere, der slet ikke kan bruge de nye løsninger, selv ikke med intensiv hjælp og støtte, vil vi tage særlige hensyn. Om nødvendigt vil det være muligt fortsat at modtage papirbreve fra det offentlige. Jeg ser frem til, at vi med digitalisering bruger pengene klogt samtidig med, at borgerne får en mere fleksibel offentlig service.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.