Detailhandel

Vi bytter de brugte underbukser

Hver fjerde ung synes, det er ok at bytte brugte varer.

Hvis isenkræmmeren lugter til det stegetermometer, du vil returnere, eller tøjekspedienten sætter næsen til den trøje, du er kommet tilbage med, ja så er det med god grund. Mange kunder synes det er helt ok at bytte en brugt vare, og en del indrømmer også at have gjort det. Salgsassistent i Sallings dametøjsafdeling, Astrid Jung Bendtsen, oplever situationen mindst en gang om ugen. Her er politikken at tage alt retur, når mærket stadig er på og kunden har en bon. - Jeg synes, det er så træls at skulle tage noget retur, når man er 90 procent sikker på, at det har været brugt. De unge er værst Ifølge en undersøgelse foretaget af Interresearch A/S for erhvervsorganisationen Dansk Erhverv ser 11 procent af danskerne over 17 år ikke noget problem i at bytte en lidt brugt vare. For de 15-30-årige gælder det knap hver fjerde. 17 procent af de unge svarer samtidig, at de har forsøgt at bytte en brugt vare uden at gøre opmærksom på, at den var brugt. Typisk drejer det sig om tøj, sko eller elektronik. I Salling kender stormagasinchef Michael Deleuran godt situationen. - Det kan ske, der kommer noget retur, der har været brugt i weekenden. Det er primært i de unge afdelinger. Fire-fem gange om ugen I dameafdelingen sker det fire-fem gange ugentligt, at kunder kunder afleverer varer, der uden tvivl har været brugt. De lugter for eksempel af røg eller skyllemiddel, kan souschef Rikke Borup fortælle, - Vi kan også godt se om kjolen har været på en lørdag aften. Så har man bare ladet mærkatet sidde på ryggen, det kan man også godt se. Jeg ved ikke om de tror, at vi ikke er klar over det, funderer hun. Sallings politik er altid at lade tvivlen komme kunden til gode. - Så kan det godt være, at vi bagefter vurderer, at den vare vil vi ikke være bekendt at sælge igen. Så må vi nedskrive den til nul og hænge den ud bagved, siger souschefen. Tager det med ro Stormagasinchef Michael Deleuran tager bytteriet med ro. - Det er ikke noget udpræget problem. Vi vil gerne gøre kunderne tilfredse, og hvis der er en enkelt smutter imellem, så tager vi den på vores kappe. Den politik betaler sig nemlig bedst i længden, vurderer han. - Vi får det ud af det, at kunderne kommer igen og snakker godt om Salling til alle deres venner og bekendte. For ekspedienten, der skal tage et par brugte trusser retur, kan logikken forekomme mindre indlysende. - Der er ofte cases, hvor pigerne bliver usikre. Men vi har en klokkeklar holdning om, at vi bytter alt og tager det retur, understreger souschef Rikke Borup.