EMNER

Vi farer vild på nettet

Danskerne bruger digital selvbetjening oftere - men hver anden giver op undervejs

Arkivfoto

Arkivfoto

NORDJYLLAND:Når to nordjyder via nettet går ind på en kommunal hjemmeside for at betjene sig selv, ender kun den ene med at få klaret det, der skulle ordnes. Og det er ofte de unge, der falder fra.

- De unge er generelt meget bedre rustet teknisk set og færdes hjemmevant på nettet. Til gengæld virker det, som om de oftere end de ældre giver op undervejs. Måske fordi de tit ikke forstår de ord og begreber, der bruges på en kommunal hjemmeside, siger professor Kim Normann Andersen fra Aalborg Universitet.
Han er blandt ophavsmændene til en ny analyse af den kommunale digitalisering. Ifølge den bruger vi generelt nettet mere og mere til at klare noget, vi før ringede til kommunen om eller mødte op for at klare ansigt til ansigt. I første halvår af 2012 skete det i de 11 nordjyske kommuner 194.777 gange, at en borger klikkede ind på en kommunal side for eksempelvis at melde flytning, bede om nyt sundhedskort eller søge om børnepasning.

Generationsparadoks

Men kun 87.863 transaktioner - svarende til 45 procent - blev fuldført.

Lidt over halvdelen af gangene forlod borgeren altså hjemmesidens selvbetjeningsfunktion, før han var i mål.
Forskerne bag analysen kalder det et ”generationsparadoks”, at det er de unge, der kløjes mest i den offentlige forvaltnings digitale selvbetjening.
Staten, kommunerne og regionerne har aftalt, at inden 2015 skal 80 procent af kommunikationen mellem borger og det offentlige kunne foregå digitalt.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.