- Vi føler os isolerede

NY FREDERIKSHAVN KOMMUNE: Anette Thomsen står foran sit hus på Skævevej, hvor hun venter på en teletaxa. Det er mange år siden, der er kørt busser gennem Skæve. I stedet er der indsat en teletaxa, der kører folk til Dybvad, hvor passagererne for eksempel kan skifte til en regionalbus, som kører videre til Sæby. Fredag fulgte NORDJYSKE med på turen til Anette Thomsens arbejde i Sæby , og der er ingen grund til at skjule, at hun langtfra er imponeret over den kollektive transport. - Vi føler os isolerede. Det hele er jo centreret omkring Sæby med blandt andet kulturhus og svømmehal, siger Anette Thomsen. Hun føler, at borgmester Folmer Hansen gør grin med borgerne i kommunens landsbyer, når han for eksempel siger, at det kommende svømmebad er for alle borgere. - Det kræver jo, at man kan komme til Sæby og hjem igen. I Skæve - for eksempel - kører der ingen teletaxa i skolernes ferie. Om sommeren er der altså ingen transport heroppefra i næsten to måneder, og transporten stopper også i alle andre skoleferier, siger Anette Thomsen, der har fået en nabo til at køre hende til bussen Dybvad, når der ikke kører teletaxa. I Skæve er der heller ingen kollektiv trafik om aftenen og i weekenden Dybvad Taxa ankommer, chaufføren vender bilen, og nu går turen til busstoppestedet over for Dybvad Ældrecenter. - Jeg arbejder i et ejendomsmæglerfirma. Folk har generelt ikke noget imod at flytte på landet. Men folk kræver, at der er ordentlige bus- eller togforbindelser. Jeg synes ikke, at man kan forlange, at en familie skal have to biler for at bo på landet. Anette Thomsen har kæmpet meget med Nordjyllands Trafikselskab for at få dem til at ændre køreplanen, så teletaxatiderne er indrettet efter borgernes behov, og hun forstår godt de mennesker, der ikke orker den kamp, opgiver offentlig transport og istedet at køber bil nummer to. - Jeg ved godt, at der er for få, der bruger bus eller tog. Men tingene bider jo hinanden i halen. Hvis den offentlige transport bliver bedre, vil der automatisk også blive flere passagerer. Teletaxaen ankommer til Dybvad, og 10 minutter efter, stiger hun ind i bussen til Sæby. - Det her fungerer jo udmærket. Men det har også kostet masser af opringninger til NT, for at få køreplanen til at glide. Jeg ved, at der er andre borgere i Skæve, der er nødt til finde andre løsninger for at komme på arbejde. Men selv om køreplanen kører nogenlunde for Anette Thomsen sker der dog af og til irriterende afbrydelser i forbindelse med transport med teletaxa. I mandags fik Anette Thomsen pludselig at vide, at turen hjem til Skæve ville blive afbrudt af en omvej. NT havde nemlig beordret teletaxaen til Agersted, hvor chaufføren skulle hente en passager, der skulle køres til Østervrå. Efter Østervrå ville Anette Thomsen blive sat af i Skæve - en omvej på cirka tre kvarter. - Kan du ikke godt forstå, at jeg er ved at køre træt? Sandt at sige skal der ikke meget til, før vi køber bil nummer to, siger Anette Thomsen, mens hun stiger ud af bussen i Sæby.