Teater

Vi følger kursen mod kultur-turismen

Nordjylland er godt på vej, men vi kan sagtens lære af budapesterne

Det handler først og fremmest om den gode historie - og om evnen til at fortælle den. Så enkelt kan vores trang til oplevelser udtrykkes - naturligvis med fare for ikke at få alle gråtonerne med på farvepaletten. Når Aalborg kalder til Operafestival i en vinterkold marts måned. Når Skagen kalder til festival i juni eller når Frederikshavn genopfinder søhelten Peder Wessel under de historiske dage i september, så er det historier, der bliver fortalt. Og fælles for dem er, at de har rodfæste i området - operaen i Aalborgs kulturliv, Skagen Festivalen i sin oprindelige form med rodfæste i den løsslupne guldaldertid på Skagen og Tordenskiold, fordi det er autentisk historiske formidling, der har tændt lyset for mere end 600 frederikshavnere. Tre gode historier, som alle er eksponenter for det, der enten er eller kan blive kulturturisme. I en verden, hvor man kan nå til kulturmekkaer i Europa med fly inden for blot et par timer, og i en virkelighed, hvor økonomien for mange gør det muligt, bliver der stadig mere efterspørgsel på gode historier. Nordjysk sats Og det er noget, vi kulturturister vil. Det ved vore organisationer i destinationsselskabet Toppen af Danmark i Midt-Nord Turisme og i de lokale turistforeninger. Spørgsmålet er blot om Danmark udnytter sine muligheder godt nok. Turist-omsætningen udgør godt tre procent af det danske bruttonationalprodukt, mens andre lande i Europa kan bryste sig af et måltal, der er mere end dobbelt så stort. Et af de helt nye EU-lande, Ungarn, har haft en ganske særlig tilgang til kulturturisme i nyere tid. Trods sin plads bag jerntæppet lykkedes det Ungarn at manøvrere sig til frihedsgrader, der gjorde landet til et interessant mål for musikinteresserede turister helt tilbage til 1980, hvor man med sanktion fra kommunistpartiet etablerede Budapest Spring Festival. Målet var dels at skaffe turistindtægter, men frem for alt ønsket om at fortælle musikhistorier leveret af eksil-ungarere for et "hjemmepublikum". Det har vist sig at blive et meget stærkt koncept, fordi det er lykkedes at få forretning til at gå hånd i hånd med den gode og rodfæstede historie. Jubilæums-år I slutningen af marts gik startskuddet til en jubilæumsfestival af dimensioner - tre ugers intenst brus af kultur i Ungarns hovedstad Budapest. Og der var nok at se på, høre på, smage på, ja, kort sagt nyde for de mange kultur-turister, der havde taget mod budet under viften af 25 udstillinger, teater, ballet, opera, jazz, kirkekoncerter, kammerkoncerter, musicals og en række konkurrencer artister og ensembler imellem. 50.000 billetter til de store satsninger var solgt til udlandet på forhånd, og som Dr. Anna Popper fra Ungarns Nationale Turistkontor understreger, er internettet en virkelig god samarbejdspartner i en individualiseret verden, når det gælder Budapest Spring Festival. - Nettet har åbnet vore muligheder for at få synliggjort forårsfestivalen overfor interesserede kultur-turister, siger Anna Popper. NORDJYSKE besøgte også forårsfestivalen og fik fyldt på de vintertrætte kulturbatterier. Pragtopsætningen af Verdi's Don Carlos var den oplevelse, der stod øverst på forventningslisten inden turen. Men det blev Rachmaninov og en enestående ung klavervirtuos, der tog stikket hjem. Han sidder på nethinden og musikken genlyder stadig. Sådan er det heldigvis. Forventningens glæde er ikke det værste man har, men de positive overraskelser er bestemt ikke sådan at kimse ad. Udvikling Når forårs-eventen har fået den brede succes, skyldes det evnen til at udvikle den gennem årene. Det er sket blandt andet ved at bruge organisationen bag projektet som springbræt til at løfte opsætninger, som teatrene og Operaen ikke ville kunne have løftet alene. Det giver en fin synergi - og det betyder, at festivalen dermed også får betydning indad til. Mange af de store engelske musicals har brugt Budapest som første sted for en ekstern opsætning. En anden opgave eventorganisationen løfter er kombinationen af aktiviteter. Således blev der i år afviklet en stor korkonkurrence med kor fra hele Europa - og såmænd også fra Japan. Korene stod bag flere adhoc koncerter, og bidrog dermed også til det store, kvalitativt høje udbud af oplevelser under festivalen. Festival-mål Festivalarrangørerne er lykkedes med at brede vingerne ud over den gode historie, så os umættelige kulturturister kan få gode historier på menuen, hvor end vi vender hovedet hen. Termalbade, seværdighederne - og gode spiserestauranter. Så selv om målet er koncerter, er der mange bieffekter, som man ikke skal kimse ad, men inddrage i sin plan, hvis man i Nordjylland vil lære af budapesterne i arbejdet på at friste kulturturister med vore historier.