Vi gider ikke miljøbøger

Miljøproblemerne er brandvarmt stof i medierne, hvor ikke mindst Al Gore og Bjørn Lomborg har fyret op under debatten. Men de mange diskussioner om klodens tilstand har får ikke danskerne til at kaste sig over miljøbøger.

Roberto Zacharias,
Martin Lidegaard er ikke kendt nok, og derfor har hans miljøbog kun solgt 500 eksemplarer.
Litteratur 7. oktober 2008 06:00

Derfor har landets største forlag, Gyldendal, også været meget tilbageholdende med at sige ja tak til manuskripter, der handler om netop det område. - Det er ikke noget, vi har ret meget af. Vi har nemlig erfaring for, at emnet ikke sælger ret meget på bogfronten, fortæller seniorredaktør Axel Kielland, der er ansvarlig for udgivelsen af naturvidenskabelige bøger. Et godt eksempel på den smalle interesse er bogen ”Sidste udkald”, der er skrevet af den tidligere radikale politiker Martin Lidegaard. Siden lanceringen for godt en måned siden er der blot blevet solgt 500 eksemplarer af hans bog. Og det undrer ikke Axel Kielland. - Vi havde ikke forventet det store salg, fordi det ikke er en lettilgængelig bog for almindelige mennesker. I det hele taget er debatbøger og bøger med naturvidenskabeligt indhold altid sindssygt svære at få ud over rampen, siger han. Kendte sælger Ifølge forlagsredaktøren skal der helst en kendt person og en personlig beretning til for at skabe en bestseller. Og derfor sætter han sin lid til miljøminister Connie Hedegaard og tv-meteorologen Jesper Theilgaard, der i denne måned er aktuelle med henholdsvis ”Da klimaet blev hot” og ”Verdens vilde vejr”. Og meget tyder på, at kendiseffekten har en stor betydning. På lidt over en uge er livsstilseksperten Christine Feldthaus’ nye bog ”Feldthaus skruer ned” således blevet langet over disken 2500 gange. I bogen fortæller den kendte tv-personlighed på sædvanlig bramfri vis om, hvordan hun droppede de lange varme bade og søndagsturen til bageren i bil til fordel for et liv med elsparepærer og lufttørret tøj. - Det er fint nok at lave noget, der går i dybden. Men det er ikke rigtigt vores ærinde. Vi vil hellere komme lidt bredere ud. Og der synes vi jo, at Christine Feldthaus er en markant og kendt personlighed, der har høstet en masse erfaringer, som helt almindelige mennesker kan lære noget af, siger redaktør Christine Seedorff fra forlaget Thaning & Appel. Faglighed vigtigst Hos forlaget Lindhardt og Ringhof er man enig i, at kendte navne appellerer til et stort publikum. Men det får ikke redaktionschef Jeppe Markers til at gå på jagt efter den første og bedste kendis. - Man kan ikke tage et kendt navn, der ikke har noget på hjerte. Det er farligt at tænke på den måde. Selvfølgelig skal man som forlag tænke på, at man har et budskab, der skal ud til folk. Men hvis bøgerne er uden et fagligt indhold bliver det let en kaloriefattig diskussion, vi får om det her alvorlige emne, siger han. Ifølge redaktionschefen skal en god miljøbog både kunne klæde læserne på i forhold til de aktuelle problemer og give gode brugbare råd – uden løftede pegefingre. - Vi ændrer ikke adfærd af at få skæld ud. Men vi vil gerne inspireres og gøres klogere, siger Jeppe Markers. Derfor lancerer han til foråret videnskabsjournalisten Michael Rothenborgs bog ”Tordenregn – Danmark i 2099”, der er baseret på en række interview med danske klima- og miljøforskere. - Det er en bog, som vi kommer til at bruge mange kræfter på at promovere. Og det er da rigtigt, at det er mindre sexet at have en videnskabsjournalist til at sidde i sofaen i ”Go’morgen Danmark” end Christine Feldthaus, siger Jeppe Markers. Lille nicheforlag Også hos forlaget Hovedland mærker man tendensen til, at medierne kun gider beskæftige sig med miljøbøger, hvis der kan sættes et kendt ansigt på. Og det kan det lille forlag i Århus ikke rigtig levere, da de hovedsageligt udgiver oversatte bøger af udenlandske miljøforfattere som James Lovelock og Herman Daly. - Vi får ofte gode anmeldelser i aviserne, men kommer meget sjældent i ”Aftenshowet” eller ”Go’morgen Danmark”. Men vi bliver lidt naivt ved med at sende dem vores bøger, siger redaktør Jesper Breining. Indtil videre må han nøjes med at glæde sig over den meget trofaste kundekreds, der følger Hovedlands udgivelser tæt gennem forlagets hjemmeside og ofte selv henvender sig for at høre nyt. Ifølge redaktøren er langt hovedparten mennesker, der i forvejen er brændende interesseret i miljøpolitik og går op i økologi og alternativ behandling. Alligevel håber Jesper Breining på, at flere danskere på et tidspunkt får øjnene op for forlagets bøger. - Jeg tror, at vi i de næste ti år vil være optaget af emner som bæredygtighed og klodens ressourcer. Og måske får vi lettere ved at komme bredere ud med vores bøger, hvis det igen bliver trendy at diskutere disse ting.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...