Vi halter efter resten af landet

Nordjyder prioriterer økologi lavere end andre landsdele

Økologi er noget, de andre køber. Sådan synes holdningen at være i Nordjylland. I hvert fald hvis man ser på, hvordan vi prioriterer økologiske gulerødder, havregryn og mælk sammenlignet med forbrugere i andre landsdele. - Der er forskel på, hvordan vi opfatter mad, om man er fra byen eller fra landet. På landet tænker man “mad er mad”, og her er de to vigtigste kriterier hygiejne og kvantitet. I byen handler det om, at maden skal fortælle en historie, siger lektor ved Institut for Marketing og Management ved Syddansk Universitet Lars Pynt Andersen. FDB Analyse har studeret salgstal fra Coops butikker i 2008, og de viser, at hver gang en fynbo bruger 100 kroner på varer med det røde ø, bruger en københavner 326 kroner, mens en nordjyde kun tager 71 kroner op af pungen. Det gør os sammen med sønderjyderne til absolutte bundskrabere, når det gælder om at prioritere de økologiske varer. Tallene er såkaldte indekstal og siger derfor ikke noget om, hvor mange penge, vi reelt bruger om året, eller hvor meget Coops butikker omsætter for. De tal vil købmændene af konkurrencehensyn ikke ud med. Men en ting er sikkert, vi bruger flere penge på økologi end nogensinde før. Sidste år steg omsætningen af de ø-mærkede varer med mere end 25 procent, mens stigningen året før var på 30 procent. I år ser væksten dog ud til at aftage noget, fordi krisen kradser, og den gør os mindre villige til at betale for de ofte dyrere økologiske varer. - Vi kan i hvert fald se, at vækstraten målt i kroner er aftaget. Vi har så forsøgt at ændre på det ved at sætte prisen på nogle af de økologiske varer ned, og det betyder, at folk køber mere. Målt på antallet af varer vil vi derfor nok sælge mere end ellers, siger miljøchef i Coop Katrine Milman.