EMNER

Vi satser millioner på luksus til haven

Selvom somrene ikke er blevet varmere herhjemme, har danskerne taget udekulturen til sig. Nu gælder det haveinvesteringer i form af dyre møbler, nyanlæg og renovering.

- Vi har i de senere år brugt friværdien i vores ejendomme til at forbedre vores køkkener, badeværelser, indretning og møbler. Vi har stadig penge tilbage, som vi så bruger på vores haver, siger Hans Jørgen Albertsen, direktør i reklame- og kommunikationsbureauet Bergsøe 4. Et af de steder, man tydeligt mærker interessen for det udendørs liv, er i de butikker, der sælger møbler til haven. Hos møbelkæden IDEmøbler fordoblede man i 2004 salget af havemøbler i forhold til 2003, fortæller produktchef Kate Mikkelsen fra møbelkædens fælles indkøbsafdeling. - Og det er ikke billige møbler, folk køber. Folk er villige til at ofre 15.000-20.000 kr. på møblerne. Også hos JYSK, der er en af de helt store aktører på markedet, kan man mærke den stigende interesse for at møblere haven. JYSK sælger op imod 40 procent af de havemøbler, danskerne køber. - Og vi sælger flere og flere, siger kommunikationchef Kim Nøhr Skibsted. Han vurderer, at salget af havemøbler hos JYSK vokser med ca. 10 procent om året. Samtidig er der kommet et helt nyt produkt til, som ikke fandtes på markedet for bare få år siden. Udekøkkenet. Hos havearkitekterne mærker man også den voksende interesse for haven. Det Danske Haveselskab har en række havearkitekter knyttet til sig, og de har travlt. - Vores havearkitekter er booket langt ud i fremtiden, siger konsulent Jens Andersen. Og renovering af en gammel have koster et sted mellem 20.000 og 100.000 kr., anslår havekonsulent Dan Nygaard, Gug Anlægsgartneri og planteskole. Når det gælder helt nyanlagte haver, kan det blive meget dyrere. - Omkring 10 procent af husets værdi kan man sagtens bruge på haven, siger han. Han oplever tre-fire gange hvert forår, at man rykker ud til nyanlæg, hvor regningerne bagefter ligger på omkring en kvart million. - Vi kan godt mærke, at folk har fået flere penge mellem hænderne. Vi forøger antallet af medarbejdere hvert år og håber så på, at nu kan vi klare efterspørgslen.