Vi sender 2,5 mio. sms’er med ekstra takst til DR

Og husk, at det koster én krone ud over almindelig sms-takst. Sådan lyder det mange gange dagligt på Danmarks Radios radiokanaler og også nogle gange på tv, og så går lyttere og seere ivrigt i gang med tasterne på mobilen.

Flemming Junker
flemming.junker
Unge slukker aldrig for mobiltelefonen. Arkivfoto: Michael Bygballe
Velgørenhed 16. september 2006 00:58

Det gør de i så stor udstrækning, at det på årsplan bliver til 2,5 millioner kroner, der på den måde opkræves som ekstratakst, når lyttere og seere sender sms’er med musikønsker, afstemningsbidrag og meget andet. Alligevel er det ikke noget, som Danmarks Radio tjener på. Tværtimod, lyder det fra Erik Henz Kjeldsen, der er udviklingschef for nye medier hos DR: - Faktisk har vi et lille årligt driftsunderskud på sms. Det hænger sammen med, at den ene krone i virkeligheden ikke er en, vi opkræver til os selv, men en vi pålægges at opkræve af teleselskaberne for at få sms’erne igennem systemet. Erik Henz Kjeldsen forklarer, at den ekstra betaling kan ses som forskellen på et A- og et B-brev, når det gælder almindelig post: - Når mobilkunder sender en almindelig sms til venner og bekendte, sender teleselskabet den videre, så hurtigt de nu kan, hvilket svarer til B-post. - Men når DR inviterer danskerne til at deltage i en afstemning, har vi behov for at sikre, at mange sms’er kan passere teleselskabernes systemer samtidig, og at de gør det indenfor et givent kortfristet tidsrum. Det betales der for, og det svarer så til A-post. Erik Henz Kjeldsen oplyser, at DR sidste år modtog 2,5 millioner af disse såkaldt indholdstakserede sms’er. Desuden modtog man 1,5 millioner ikke-indholdstakserede sms’er, hvilket er sms’er, der er sendt ved en fejl, uden for afstemningstidspunkter osv.: - Vi svarede på samtlige sms’er, som brugerne sendte til os, og det vil sige, at der gik cirka fire millioner beskeder den anden vej, oplyser Erik Henz Kjeldsen. Han tilføjer, at tallene ikke omfatter de store indsamlinger til velgørenhed, som i 2005 omfattede Humor mod Aids, Pakistan-indsamlingen og Showtime, hvor der i alt blev samlet næsten tre millioner kroner ind: - Dem har vi ikke som sådan havde nogen omsætning på, idet pengene går direkte videre til velgørenhed. Vi betaler altså ikke ekstra til operatørerne for disse services.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...