Vi skal betale kørselsafgift

Gruppe under Trængselskommissionen kommer med varm anbefaling af landsdækkende kørselsafgift

I fremtiden skal danskerne måske til lommerne og betale en landsdækkende kørselsafgift. Arkivfoto: Torben Hansen

I fremtiden skal danskerne måske til lommerne og betale en landsdækkende kørselsafgift. Arkivfoto: Torben Hansen

HELE LANDET: Først skulle vi have den, så duede den ikke, og nu er den så på vej tilbage igen.

Den GPS-baserede afgift for bilkørsel, også kendt som roadpricing, har levet et omtumlet liv, men får nu en varm anbefaling med på vejen fra en arbejdsgruppe under regeringens Trængselskommission.

- Til bekæmpelse af trængsel vurderes roadpricing at være det bedste system sammenlignet med andre løsningsmodeller, hedder det i arbejdsgruppens rapport, som er offentliggjort torsdag.

Bedste løsning

Gruppen er en af syv under den kommission, der blev nedsat i starten af året for at undersøge mulighederne for at begrænse bilkøerne i hovedstadsområdet, efter regeringens famøse betalingsring blev droppet. Den har fået til opgave at kigge specifikt på en landsdækkende kørselsafgift, og gruppen er så begejstret, at den kommer med en uforbeholden anbefaling.

- Et nationalt roadprincingsystem vil være den bedste løsning, og jeg er faktisk blevet mere optimistisk i forhold til mulighederne for roadpricing gennem den her proces, siger gruppens formand, Per Homann Jespersen, lektor og trafikforsker ved RUC, til Altinget.

- Udbygning af veje og justering af lyskurve til grønne bølger kan også bidrage lidt, men kun med roadpricing kan man nå helt i mål, tilføjer han.

Bilisterne tvinges

Tanken med kørselsafgiften er at lægge en del af bilafgiften over på kørslen, så bilisterne tvinges til at overveje, om hver enkelt tur bør tages i bilen eller kan klares bedre med andre transportmidler.

Et GPS-system i bilen skal registrere kørslen, og på baggrund af denne udregnes afgiften. Køres der i myldretiden eller på stærkt befærdede veje, bliver afgiften højere.

Arbejdsgruppens begejstring til trods så understreger Trængselskommissionens formand, Leo Larsen, at der ikke er tale om en endelig anbefaling af kørselsafgiften.

Nødvendig teknologi

Han påpeger samtidig, at en kørselsafgift ikke vil kunne indføres med det samme.

- Roadpricing vil først kunne indføres, når den nødvendige teknologi er til rådighed, så vi er ude på seks, otte, måske 10 års sigt. I mellemtiden er der ganske mange laverehængende frugter, man kan høste og få ganske stor effekt på trængslen, siger formanden til Ritzau.

Han er dog positiv over for idéen.

Meget interessant

- Kørselsafgifter er en meget, meget interessant måde at løse trængselsproblemer på. Men det er ikke en løsning på den korte bane. Overhovedet, siger Leo Larsen, som er administrerende direktør for Sund & Bælt.

Trængselskommissionen kommer efter nytår med et idékatalog på baggrund af det foreløbige arbejde, mens de endelige anbefalinger skal afleveres til august.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.