Vi skal vise os bedre frem

Hvad skal der til?

Egentlig er det ikke så meget, der skal til, før nordjysk kultur får det langt bedre. Faktisk har den det godt. Det er der bare ikke nok, der ved. – Det handler mest om mere synlighed. Vi har så meget, men vi skal vise os bedre frem. Vi fylder slet ikke nok i hverken nordjyders, turisters eller alle andres bevidsthed, siger Marianne Ilkjær. Konkurrencen om hjerne- og hjerteplads skærpes for hvert år, der går med nye former for underholdning, rejsemuligheder, produkter... Men museer og mange andre dele af det professionelle kulturliv er ikke i stand til at reklamere massivt nok til at trænge igennem til alle dem, der kunne få glæde af et besøg på f.eks. Vendsyssel Kunstmuseum. – Vi er hverken uddannede eller gearede til det. Konkret savner vi f.eks. en regulær kommunikationsmedarbejder, så vi kan nå ud til flere, siger Marianne Ilkjær, der både glæder sig og sørger over reaktionen fra mange af de københavnske besøgende. – De er alle som en overraskede over, at f.eks. så godt et museum ligger her. Det havde de ikke ventet i Nordjylland. Det er galt. Vi bør da reklamere vidt og bredt for alt det, vi har heroppe, foreslår Marianne Ilkjær, der ikke ser museerne som dem, der har den faglige viden til netop den rolle. – Museets rolle er mestendels at være bevarende, sådan er loven, men vi forsøger at formidle og også skabe, så meget vi kan, fortæller hun og nævner den “næsten altid optagne” kunstnerbolig, der ligger lige over den lille gårdhave ved biblioteket. – Men vi har brug for hjælp til ikke bare opmærksomheden, men også til at søge fonde og puljer, hvor flere og flere af mid-lerne skal hentes fra. Det kræver juridisk ekspertise og tid, erfarer hun, der derfor er “så glad for” Kulturarvnord – det samarbejde, 10 kunst- og kulturhistoriske nordjyske museer netop er indgået i, hvor de vil samles om netop ansøgninger og formidling. – Det er sådan noget, der skal til, siger Marianne Ilkjær.