Detailhandel

Vi tester: byggevarepriser.dk Sammenligne priser det må du selv klare

En hjemmeside skulle have hjulpet os med at finde de bedste priser på byggevarer. Men her er ingen hjælpe at hente – byggemarkederne nægter at deltage i en prissammenligning.

Danske forbrugere betaler overpriser for deres byggevarer. Prisniveauet ligger omkring 20 procent højere end i vores nabolande. Det var konklusionen af en undersøgelse, som Erhvervs- og Boligstyrelsen offentliggjorde i december sidste år. Undersøgelsen bekræftede tendensen i en rapport fra 2000. I den kritiseres det danske marked for byggevarer for at være uigennemskueligt. Med den udtrykkelige hensigt at gøre noget ved problemet fik Erhvervs- og Boligstyrelsen i sommeren 2003 Krak til at etablere en internetportal – www.byggevarepriser.dk – hvor man skulle kunne sammenligne priser. Der er investeret seks millioner skattekroner i projektet, som i skrivende stund er sendt til tælling. Ikke en eneste af de store byggemarkedskæder vil i øjeblikket være med. Man leder forgæves efter Silvan, Bauhaus, Johs. Fog, jem & fix, Byggekram, og hvad de nu alle sammen hedder. Alt, hvad man finder, er nogle få uafhængige tømmerhandler, spredt over hele landet. Det gør portalen noget nær ubrugelig. Da Gør Det Selv testede systemet og indtastede nogle af de mest almindelige byggevarer, blev vi fx henvist til at sammenligne priser mellem to tømmerhandler – den ene i København, den anden i Holstebro. Alt er forsøgt Erhvervs- og Boligstyrelsen er godt klar over, at de store og dominerende kæders fravær er et seriøst problem. "Der er gjort en kæmpe indsats for at få de store byggemarkeder til at offentliggøre deres priser på siden. Men de vil ikke. Nogle siger, det er for besværligt, andre, at det ikke er deres politik. Nogle siger nej helt uden begrundelse, og man kan så filosofere længe over årsagen," siger vicedirektør Jesper Rasmussen til Gør Det Selv. Han tilføjer, at styrelsen ikke har lovgrundlag for at tvinge nogen til at være med. Hos Krak bekræfter produktchef Sidsel Attington, at man nærmest har stået på hovedet for de store kæder: "Vi har gjort alt. Vi har holdt møder med både dem og branchens organisationer, vi har tilbudt at hjælpe med alt det praktiske, vi har spurgt dem, hvad de synes, byggevarepriser.dk skulle kunne, for at det kunne være interessant for dem at være med. Men summa summa-rum: Det handler om priser og om at synliggøre, hvem der er billigst." "Og den synlighed har branchen ikke ønsket?" "Nej, det må man næsten konkludere. Kæderne er åbenbart bange for at blive sammenlignet på prisen. De vil jo alle sammen helst markedsføre sig som bedst og billigst," siger Sidsel Attington. "Hvordan har de store forhandlere, fx Silvan, begrundet deres nej?" "Silvan og flere andre har sagt, at man ikke kan sammenligne på pris alene, men at det også handler om fx kvalitet og service. Det kan jeg godt se, men meget ville man jo kunne skrive sig ud af i de felter, hvor vi giver mulighed for netop det," siger Sidsel Attington. Portalen duer ikke Argumentet bider ikke på Silvans adm. direktør, Erik Schou: "Det er synd for Sidsel Attington, at hun ikke har kunnet overbevise os om, at byggevarepriser.dk er en fantastisk idé. Vi synes, portalen vildleder mere, end den vejleder. Derfor vil vi ikke være med," siger han og tilføjer: "Hvis vi lagde oplysninger om et af vores gode produkter ud på portalen, så ville en lavpriskæde som jem & fix straks kunne matche det med et mindre lødigt produkt til en lavere pris. Deres tilbud ville reelt ikke være bedre end vores, men det kunne for nogle se sådan ud. Varerne er sjældent direkte sammenlignelige, og derfor giver portalen ingen mening." "Selv om varerne ikke er totalt identiske, kan forbrugeren vel godt lave meningsfulde sammenligninger? Tag fx en gipsplade?" "Jamen, der findes både 1.- og 3.-klasses gipsplader. Og vi synes altså ikke, portalen er en god idé." "Som forbruger kunne man vel mistænke forhandlerne for at se en fælles interesse i at opretholde et uigennemsigtigt marked?" "Nej, det kan jeg ikke se. Hvis du forestiller dig, at Bauhaus, jem & fix og Silvan snakker sammen om, at det her vil vi ikke være med til, så kan jeg sige, at det er helt udelukket," siger Erik Schou. "Det virker, som om I end ikke har overvejet at gå med på portalen?" "Jo, det tog et minut!" "Jeg fornemmer, at I heller ikke har tænkt jer at gå med i fremtiden?" "Du har gættet rigtigt!" lyder det fra Erik Schou. Forbrugerne taber Tilbage hos Krak fortæller Sidsel Attington, at de to kæder jem & fix og Byggekram rent faktisk "har været med inde over", men er hoppet fra igen. "Med hensyn til Byggekram, så var der vistnok tale om en beslutning i deres brancheforening om, at de ikke ville støtte portalen. Jem & fix siger, at de lige vil holde en pause, men jeg kan simpelt hen ikke få ud af dem hvorfor," lyder det fra den hårdt prøvede produktchef. Over for Gør Det Selv vil jem & fix' adm. direktør Svend Pedersen dog godt af-sløre årsagen: "Vi valgte fra starten at bruge ressourcer på at komme med på byggevarepriser.dk, men vi er for nylig stået af igen. Nu, hvor ingen af de konkurrerende kæder vil stille op, giver det hele jo ikke rigtig mening. For øvrigt kan det jo være, at det er os, der har skræmt de andre væk." "Du antyder, at en prissammenligning ville falde ud til jeres fordel?" "Ja, det ville gøre sig gældende for en række produktgruppers vedkommende. Derfor er vi også parat til at gå på portalen igen, hvis nogle af de andre gør det. Lige nu foretrækker vi at bruge ressourcerne på at udbygge vores egen hjemmeside." Tjek selv priserne Mens man venter på hinanden, forbliver det danske marked for byggevarer lige så uigennemskueligt som før. Som Sidsel Attington udtrykker det: "Det er forbrugerne, som taber her." Hvad forbrugerne i øjeblikket kan gøre, er at se sig godt for – eventuelt ringe rundt til forskellige byggemarkeder – inden man beslutter sig for, hvor man vil købe sine varer. Ofte vil det også være en god idé at forhøre sig om mulighederne for rabat. I forbindelse med blæsten om de høje danske byggevarepriser har branchen netop forsvaret sig med, at "rabatstrukturen" i Danmark er helt anderledes end i de lande, der blev sammenlignet med. Underforstået – der gives mange flere rabatter i Danmark. Den påstand er måske værd at afprøve. Første forudsætning for at få rabatten er at bede om den. Danske forbrugere betaler overpriser for deres byggevarer. Prisniveauet ligger omkring 20 procent højere end i vores nabolande. Det var konklusionen af en undersøgelse, som Erhvervs- og Boligstyrelsen offentliggjorde i december sidste år. Undersøgelsen bekræftede tendensen i en rapport fra 2000. I den kritiseres det danske marked for byggevarer for at være uigennemskueligt. Med den udtrykkelige hensigt at gøre noget ved problemet fik Erhvervs- og Boligstyrelsen i sommeren 2003 Krak til at etablere en internetportal – www.byggevarepriser.dk – hvor man skulle kunne sammenligne priser. Der er investeret seks millioner skattekroner i projektet, som i skrivende stund er sendt til tælling. Ikke en eneste af de store byggemarkedskæder vil i øjeblikket være med. Man leder forgæves efter Silvan, Bauhaus, Johs. Fog, jem & fix, Byggekram, og hvad de nu alle sammen hedder. Alt, hvad man finder, er nogle få uafhængige tømmerhandler, spredt over hele landet. Det gør portalen noget nær ubrugelig. Da Gør Det Selv testede systemet og indtastede nogle af de mest almindelige byggevarer, blev vi fx henvist til at sammenligne priser mellem to tømmerhandler – den ene i København, den anden i Holstebro. Alt er forsøgt Erhvervs- og Boligstyrelsen er godt klar over, at de store og dominerende kæders fravær er et seriøst problem. "Der er gjort en kæmpe indsats for at få de store byggemarkeder til at offentliggøre deres priser på siden. Men de vil ikke. Nogle siger, det er for besværligt, andre, at det ikke er deres politik. Nogle siger nej helt uden begrundelse, og man kan så filosofere længe over årsagen," siger vicedirektør Jesper Rasmussen til Gør Det Selv. Han tilføjer, at styrelsen ikke har lovgrundlag for at tvinge nogen til at være med. Hos Krak bekræfter produktchef Sidsel Attington, at man nærmest har stået på hovedet for de store kæder: "Vi har gjort alt. Vi har holdt møder med både dem og branchens organisationer, vi har tilbudt at hjælpe med alt det praktiske, vi har spurgt dem, hvad de synes, byggevarepriser.dk skulle kunne, for at det kunne være interessant for dem at være med. Men summa summa-rum: Det handler om priser og om at synliggøre, hvem der er billigst." "Og den synlighed har branchen ikke ønsket?" "Nej, det må man næsten konkludere. Kæderne er åbenbart bange for at blive sammenlignet på prisen. De vil jo alle sammen helst markedsføre sig som bedst og billigst," siger Sidsel Attington. "Hvordan har de store forhandlere, fx Silvan, begrundet deres nej?" "Silvan og flere andre har sagt, at man ikke kan sammenligne på pris alene, men at det også handler om fx kvalitet og service. Det kan jeg godt se, men meget ville man jo kunne skrive sig ud af i de felter, hvor vi giver mulighed for netop det," siger Sidsel Attington. Portalen duer ikke Argumentet bider ikke på Silvans adm. direktør, Erik Schou: "Det er synd for Sidsel Attington, at hun ikke har kunnet overbevise os om, at byggevarepriser.dk er en fantastisk idé. Vi synes, portalen vildleder mere, end den vejleder. Derfor vil vi ikke være med," siger han og tilføjer: "Hvis vi lagde oplysninger om et af vores gode produkter ud på portalen, så ville en lavpriskæde som jem & fix straks kunne matche det med et mindre lødigt produkt til en lavere pris. Deres tilbud ville reelt ikke være bedre end vores, men det kunne for nogle se sådan ud. Varerne er sjældent direkte sammenlignelige, og derfor giver portalen ingen mening." "Selv om varerne ikke er totalt identiske, kan forbrugeren vel godt lave meningsfulde sammenligninger? Tag fx en gipsplade?" "Jamen, der findes både 1.- og 3.-klasses gipsplader. Og vi synes altså ikke, portalen er en god idé." "Som forbruger kunne man vel mistænke forhandlerne for at se en fælles interesse i at opretholde et uigennemsigtigt marked?" "Nej, det kan jeg ikke se. Hvis du forestiller dig, at Bauhaus, jem & fix og Silvan snakker sammen om, at det her vil vi ikke være med til, så kan jeg sige, at det er helt udelukket," siger Erik Schou. "Det virker, som om I end ikke har overvejet at gå med på portalen?" "Jo, det tog et minut!" "Jeg fornemmer, at I heller ikke har tænkt jer at gå med i fremtiden?" "Du har gættet rigtigt!" lyder det fra Erik Schou. Forbrugerne taber Tilbage hos Krak fortæller Sidsel Attington, at de to kæder jem & fix og Byggekram rent faktisk "har været med inde over", men er hoppet fra igen. "Med hensyn til Byggekram, så var der vistnok tale om en beslutning i deres brancheforening om, at de ikke ville støtte portalen. Jem & fix siger, at de lige vil holde en pause, men jeg kan simpelt hen ikke få ud af dem hvorfor," lyder det fra den hårdt prøvede produktchef. Over for Gør Det Selv vil jem & fix' adm. direktør Svend Pedersen dog godt af-sløre årsagen: "Vi valgte fra starten at bruge ressourcer på at komme med på byggevarepriser.dk, men vi er for nylig stået af igen. Nu, hvor ingen af de konkurrerende kæder vil stille op, giver det hele jo ikke rigtig mening. For øvrigt kan det jo være, at det er os, der har skræmt de andre væk." "Du antyder, at en prissammenligning ville falde ud til jeres fordel?" "Ja, det ville gøre sig gældende for en række produktgruppers vedkommende. Derfor er vi også parat til at gå på portalen igen, hvis nogle af de andre gør det. Lige nu foretrækker vi at bruge ressourcerne på at udbygge vores egen hjemmeside." Tjek selv priserne Mens man venter på hinanden, forbliver det danske marked for byggevarer lige så uigennemskueligt som før. Som Sidsel Attington udtrykker det: "Det er forbrugerne, som taber her." Hvad forbrugerne i øjeblikket kan gøre, er at se sig godt for – eventuelt ringe rundt til forskellige byggemarkeder – inden man beslutter sig for, hvor man vil købe sine varer. Ofte vil det også være en god idé at forhøre sig om mulighederne for rabat. I forbindelse med blæsten om de høje danske byggevarepriser har branchen netop forsvaret sig med, at "rabatstrukturen" i Danmark er helt anderledes end i de lande, der blev sammenlignet med. Underforstået – der gives mange flere rabatter i Danmark. Den påstand er måske værd at afprøve. Første forudsætning for at få rabatten er at bede om den. "Der er gjort en kæmpe indsats for at få de store byggemarkeder til at offentliggøre deres priser på siden. Men de vil ikke." Vicedirektør Jesper Rasmussen, Erhvervs- og Boligstyrelsen. "Det virker, som om I end ikke har overvejet at gå med på portalen?" "Jo, det tog et minut!" Direktør Erik Schou, Silvan.