Turisme

Vi vil være anderledes

Selvom kloden har den størrelse, den altid har haft, er den de senere år alligevel blevet betydeligt mindre. Der findes efterhånden ikke det land eller den udørk, vi ikke kan finde på at tage til, når vi skal på ferie. En af dem, der følger med i danskernes rejsemønster, er Helle Simonsen, der er leder af markedsgruppen for Turisme & Fritid hos revisionsfirmaet Deloitte. - Vi hører fra rejsebureauerne, at tendensen er, at danskerne vil opleve noget mere og mere specielt, fortæller hun. Hun tror, det hænger tæt sammen med, at økonomien har været god de senere år. Specielt hos den gruppe, der går under navnet “det grå guld”. Her har der ikke været nogen smalle steder, når man skulle på ferie. Og ud over en god økonomi har de også haft tiden til at tage af sted på de ofte langvarige rejser til klodens fjernere feriemål. - Men jeg er da lidt spændt på at se, hvordan det kommer til at gå. Om tendensen fortsætter, eller om folk vælger at spare lidt i år. Helle Simonsen mener, det drejer sig om, at vi gerne vil forkæle os selv. Og når de økonomiske muligheder er store, følger drømmene også med. Hvorfor nøjes med Harzen, når pengene er til Haiti. - Der er også noget prestige i at kunne sige, at man har været på ferie et sted, hvor ikke alle og enhver har været. Hvis du fortæller, at du skal til Thailand, siger de fleste i dag bare: ”Nåh - det lyder spændende”, siger Helle Simonsen. Stig Elling, der er salgsdirektør i Star Tour, men også kender meget til “rejser til verdens ende” via datterselskabet Tema Rejser, fortæller: - De fleste danskere bevæger sig ikke ud på de store eventyr, men der er en lille gruppe, der gerne vil leve deres globetrottergen ud. Også han peger på “det grå guld” - eller 60+’erne som dem, der har fået smag for det fremmedartede. - Det skal være autentisk. Man vil bag kulisserne, og så gør det ikke så meget, at standarden ikke er så høj, siger han.