Viasat skaber telefonstorm fra parabolkunder

Forbrugerforhold 26. september 2002 08:00

Forbrugerinformationen oplever i øjeblikket en regulær telefonstorm fra rasende Viasat-kunder. Kunderne anklager selskabet, der blandt andet står bag kanalerne TV3, TV3+, Viasat Sport med flere, for at bondefange deres kunder med urimeligt lange bindingsperioder på 12 måneder på selskabets parabolaftaler. Sagen har ingen betydning for de mange tv-seere i Nordjylland, der modtager deres Viasat-signal via kabel-tv. Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen stiller sig på forhånd skeptisk over for de lange bindingsperioder, og efter at have modtaget den første redegørelse fra Viasat, har han nu indledt en generel granskning af de vilkår, som Viasat præsenterer for deres kunder. Baggrunden er, at Viasat for godt et år siden markedsførte - og stadig gør det - et såkaldt guldabonnement sammen med digitalt paraboludstyr til spotpris. Men da kunderne ville opsige abonnementet, efter at have modtaget opkrævningen for endnu et år, ventede overraskelsen. Fristen for at opsige abonnementet var nemlig udløbet - abonnementet skulle opsiges inden udgangen af den 11. måned, og nu hang kunderne på endnu et år. Foreløbigt har flere end 50 kunder indsendt skriftlige klager til Forbrugerklagenævnet, som vil behandle to klager på et nævnsmøde 7. oktober. Ifølge specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen Tina Morell Nielsen glæder man sig i styrelsen sig til at få en afklaring af spørgsmålet om de lange bindingsperioder i lyset af de mange klager og henvendelser. Der kommer dog til at gå yderligere en måneds tid, inden afgørelsen fra nævnsmødet kan offentliggøres. Det er usædvanligt, at firmaer finder det nødvendigt at binde kunder så længe, som det er tilfældet med Viasat, og eksempelvis inden for telebranchen og forsikringsbranchen, har der tidligere været fokus rimeligheden ved lange bindingsperioder. I telebranchen er det nu indført ved lov, at selskaberne ikke må binde kunderne længere end seks måneder, når de sælger billige telefoner - og derefter er kunderne frit stillet til at sige op med en måneds varsel. I forsikringsbranchen er 12 måneders abonnementer almindeligt brugt, men tidligere i år anbefalede Konkurrencestyrelsen, at de lange abonnementsperioder inden for forsikringsområdet blev sat ned, da de svækker konkurrencen. Informationschef i Viasat Niels Jørgen Langkilde vil over for Ritzau ikke kommentere enkeltheder i aftalevilkårene, så længe der er en "proces" i gang mellem Viasat og Forbrugerombudsmanden. Han siger dog, at koncernen finder, at den har handlet efter reglerne. - Men hvis noget andet viser sig at være tilfældet, så retter vi naturligvis ind efter det, siger han. Foreløbig har Viasat skriftligt forklaret sin forretningsgang over for Forbrugerombudsmanden. I brevet henholder koncernen sig blandt andet til, at der både kan tegnes abonnementer af seks måneder og 12 måneder. Politisk medarbejder i Forbrugerrådet Anders Hjorth Jensen tvivler dog på, at den udlægning holder, hvis man spørger kunderne. - Det kan godt være, det i nogen grad holder stik det første år, men de efterfølgende år tror jeg, det er de færreste forbrugere, der mener, at det er helt almindeligt, at man binder sig for et år ad gangen. Det har jeg svært ved at tro, siger han. Forbrugerrådet er generelt ikke begejstret for lange bindingsperioder, men når der følger et fordelagtigt tilbud med såsom billigt paraboludstyr eller en billig telefon, så er det dog acceptabelt. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...