Viceinspektør kritisk over for karakterundersøgelse

På trods af at Hjallerup Skole ligger blandt de bedst placerede i ny karakterundersøgelse, så er viceinspektøren meget kritisk overfor undersøgelsen

HJALLERUP:Hjallerup Skole er kommet på en vaskeægte hitliste. Den nye undersøgelse, som NORDJYSKE har fået lavet, viser nemlig at Hjallerup Skole ligger på top 100 over de skoler, hvis afgangselever i 2002 kom ud med det flotteste karaktergennemsnit. Helt præcist ligger Hjallerup Skole på en 55. plads sat op imod samtlige af landets 1489 skoler. Men den placering gør ikke indtryk på skolens viceinspektør Flemming Hegewald. Faktisk er der ikke så lidt irritation at spore i hans stemme, da NORDJYSKE ringer til ham for at overbringe ham det glædelige budskab. - Det at vurdere skoler på baggrund af sådan en placering på en karakterhitliste, er en forenklet og meget nemt fejlbehæftet måde at vurdere på. Det er nok derfor, jeg er meget loren ved at stille mig op og begejstret sige "Det var vel nok dejligt, " siger han og opfordrer til, at have undersøgelsens tabere i baghovedet også. - Det må jo være meget kedeligt for de skoler, der ligger langt nede på skalaen, for der kan være et hav af grunde til, at de gør det. På den her måde bruges skalaen til at dømme skolerne til enten at være en god skole eller en dårlig skole, og så er vi ude på et overdrev. Ingen mennesker bryder sig om at blive dømt på et førstehåndsindtryk, og sådan er det også med skoler, siger han og forklarer, at karaktergennemsnittet blandt andet kan blive påvirket af skolernes geografiske placering. I nogle områder har man for eksempel færre undervisningstimer end i andre, og nogle steder har man sværere ved at lokke lærere til. - Vi oplever også, at der er årgange, hvor klasserne er meget dygtige og socialt velfungerende, og at de dermed er meget motiverede til at modtage viden og yde deres bedste. Andre gange er det omvendt. Der kan være gyldne stunder og meget besværlige stunder, og det påvirker altsammen karaktergennemsnittet, uanset hvilke lærere klasserne har haft, siger han. Han tilføjer, at det for skoleledelsen er meget mere og andet end bare karaktergennemsnit, der tæller. - En skole indeholder væsentligt mere end det at producere et gennemsnit, og jeg synes, det er meget vigtigt, at skolerne bliver bedømt ud fra det sociale arbejde, de udfører. Med at tilpasse utilpassede børn og unge. Det er vores største opgave at virke som socialiseringsfaktor, siger han og tilføjer, at det jo trods alt er det, der tæller i det lange løb.