Viden til dumpeklasse

Nordjyske sælgere kender ikke kundernes rettigheder

EMNER 24. april 2003 08:00

Nordjyske forbrugere bør tage købeloven i lommen sammen med tegnebogen. Ellers kan de nemt risikere at trække det korteste strå, når de brokker sig over en vare. Også selv om de har loven på deres side. Det er nemlig langt fra alle ekspedienter og butiksindehavere, som er dus med forbrugernes rettigheder, viser stikprøver, som NORDJYSKE Stiftstidende har foretaget for Forbrugerinformationen rundt om i nordjyske forretninger. Ikke engang halvdelen af de adspugte sælgere havde de rigtige svar på rede hånd. Men viljen til at svare fejlede ingenting. Heller ikke selv om de ikke følte sig helt hjemme i teksten. Et år forkert Den manglende viden hos de handlende gælder både kunde-reklamationer over nye og brugte varer. I to ud af ti butikker fastholder sælgerne, at en kunde kun har ret til at klage over en vare og kræve den byttet eller repareret inden for et år efter købet. Den nye købelov, der trådte i kraft 1. januar 2002, siger to år. De samme to forretninger mener også, at en kvittering for varen kun er gyldig som dokumentation for en evt. klagesag i 12 måneder i stedet for 24. Der er også usikkerhed, om kunden overhovedet har ret til at kræve varen byttet eller repareret, hvis den ikke er i orden. Enkelte mener, at den ret ikke står nogle steder, men ifølge loven har kunden altid ret til at klage. Det gør ikke sagen bedre, hvis varen er købt brugt. I fire ud af de ti butikker mener ekspedienten, at forbrugeren ikke har ret til at klage, hvis han eller hun har købt en brugt vare, som ikke er i orden, og kræve at få den byttet eller repareret. Det har forbrugeren altid ret til ifølge den danske lovgivning. Man kan også være heldig Nordjyske forbrugere kan også være heldige. De kan få noget, de overhovedet ikke har krav på, fordi sælgeren ikke ved bedre. Tre ud af ti af de adspurgte sælgere tror, at kunden har loven med sig og dermed ret til at fortryde købet og få pengene tilbage, hvis fortrydelsen sker inden for et vist tidsrum. Det har de ikke. Men forbrugerne prøver også at få ret, selv om de ikke har det. Det er en stribe butikker enige om, og det er især i sko-branchen, sælgerne oplever brok. Den går normalt på, at hælkapper er blevet ødelagt alt for hurtigt, hvilket sælgerne samstemmende tilskriver brugernes vane med ikke at snøre skoene op, før de tager dem af og på. Ud over skobutikker bidrog nordjyske forretninger med hårde hvidevarer, radio/tv, isenkram og tøj til undersøgelsen og alle fik de samme, skriftlige spørgsmål, udarbejdet af Forbrugerinformationen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...