Videncenter: - Tag stilling til e-handel

Det nordjyske Videncenter for e-business har de seneste 12 måneder hjulpet godt 30 virksomheder til vækst. Men de små og mellemstore virksomheder bør sætte endnu mere fokus på e-handelsløsninger.

Handel på nettet og e-business i det hele taget er noget, som enhver virksomhed bør forholde sig til, lyder det fra Videncenter for e-business.Scanpix

Handel på nettet og e-business i det hele taget er noget, som enhver virksomhed bør forholde sig til, lyder det fra Videncenter for e-business.Scanpix

- Alle virksomheder bør have en e-business-strategi, ikke mindst nu hvor tingene strammer til i økonomien og erhvervslive. tStrategien kan udmærket være, at man ikke ser muligheder for vækst gennem e-business, men alle bør tage stilling til udnyttelsen af de muligheder, som e-business medfører, siger Bo Christensen, der er projektleder hos Videncenter for e-business. Han kommer fra Væksthus Nordjylland, som leverer videncentrets rådgivning sammen med EUC Nord. Bag det hele står Vækstforum Nordjylland, som har sat videncentret i værk. Fra EUC Nord i Hjørring siger uddannelsesleder John Nielsen, der også er tilknyttet som projektleder hos videncentret, at en virksomhed ikke er i mål, blot fordi den har fået oprettet en hjemmeside: - Der er så mange nye muligheder, at det ofte er nødvendigt med ekstern rådgivning, og det er netop det, vi tilbyder. Ifølge Bo Christensen hører de virksomheder, man indtil nu har hjulpet, til i vidt forskellige brancher og kommer med vidt forskellig udgangspunkt: - Vi har eksempelvis hjulpet Hyttels Røgeri i Hjørring med at få en synlig profil på nettet, vi har rådgivet Ko og Ko i Hobro i forbindelse med online handel af økologisk børnetøj, vi har hjulpet Steen Jensen Stenhuggeri på Nykøbing Mors med at sælge gravsten på nettet, vi har vejledt Wolf Camper i Taars i forhold til e-business i seks lande og så videre. For at få afdækket en virksomheds behov og muligheder begynder rådgivningen typisk med en såkaldt screening. Videncenter for e-business har sammen med Aalborg Universitets Center for Industriel Produktion udviklet et screeningsværktøj, som bruges via internettet. Efter den afklarende fase tilbydes rådgivning, for eksempel i forbindelse med udarbejdelsen af en e-business-strategi, udarbejdelse af kravspecifikationer, udarbejdelse af implementeringsplaner, kontraktforhandling med underleverandør eller andet. Via samarbejdet med EUC Nord får virksomheden desuden adgang til efteruddannelse i form af kurser, seminarer, workshops og netværk, som alle relaterer til øget vækst gennem e-business, oplyser Bo Christensen og John Nielsen.