Vigtigst at blive set

Let musik og tænksomme tekster præger sangskriver, som er blevet det store hit - også i Danmark

Dyr 6. april 2003 08:00

- Alle er enige om, at børn har behov for at blive set. Men det er en myte, at dette behov forsvinder, når man vokser op. Tværtimod er jeg overbevist om, at langt de fleste af de problemer, som vi mennesker slås med her i tilværelsen, handler om vores ønske om at blive set. - Vi har et stort behov for, at andre mennesker ser os udover arbejdet og vore andre præstationer - altså simpelt hen som dem, vi er. Sangeren, sangskriveren og guitaristen Bjørn Eidsvåg fra Oslo-egnen ved, hvad han taler om. Ikke mindst efter som præst at have været tilknyttet den psykiatriske afdeling på Buskerud Sentralsykehus i 1981-88. - Dengang var jeg 22 år og protestsanger med tekster mod krig, forurening og materialisme, men tiden blandt psykiatriske patienter gjorde mig mere ydmyg og mere lyttende, gav mig stor respekt for menneskesindet og satte mig i gang med at skrive om menneskeskæbner på det helt nære og personlige plan. - For når man har så meget at slås med i sit eget liv, har man ikke brug for, at nogen stiller sig op med sange med færdige, firkantede holdninger. Jeg blev mere optaget af at skrive sange, som også kan give trøst. Og dét har Bjørn Eidsvåg så stort set gjort siden, senest på sit 18. album, "Tålt", der hjemme i Norge er braget igennem som ingen af hans tidligere med et salgstal på over 250.000 eksemplarer. Også i Danmark er han ved at oparbejde et trofast publikum, der også gerne lægger øre til hans stand-up-komiker-agtige oplæg - ofte med godmodigt-spøgende, men aldrig ondsindede bemærkninger om hans egen pietistiske, lavkirkelige fortid og opvækst - mellem sangene. - Hvis man ser på mange af de problemer, som mennesker har med for eksempel depressioner og angst, så bunder de efter min mening i, at disse personer har haft et stærkt behov for at blive set af deres omgivelser. Men for eksempel familien eller lærerne har svigtet. Det samme har til dels psykiatrien, mener Bjørn Eidsvåg. - Der har været en udbredt tendens til at sige til psykiatriske patienter: "Du er dig selv nok". Eller rettere: "Du har det i dig. Du har ressourcerne indeni dig selv til at blive rask". Men det er bare ikke nok, for "no man's an island".Mødet med andre Af samme grund synes Bjørn Eidsvåg, at "Tålt" finder frem til en slags konklusion i den 13. og sidste sang, "Ansiktet dit" med omkvædet: "Ansiktet ditt gjenspeile' mitt, eg blir til de i måte med deg". - Der ligger i tiden en meget kraftig dyrkelse af individualismen, men man glemmer, at jeg jo kun bliver til mig i mødet med andre mennesker, forklarer Bjørn Eidsvåg, der selvsagt også er meget inspireret af sin tid som præst - et arbejde, som han lagde bag sig i 1988, da han begyndte at kunne leve af at rejse rundt med sin musik og udsende plader. - "Tålt" bygger på et udtryk, som vi egentlig ikke bruger særligt meget i det daglige, nemlig, at når vi er elskede af vore omgivelser, så er vi tålt. Ideen har jeg fra Bibelen, fra Paulus' 1. brev til Korinterne vers 13, hvor det blandt andet hedder: "Kærligheden tåler alt". - Og sådan er det. Min kone elsker mig, hun tåler ikke alt, hvad jeg foretager mig, og der er også sider af mig, som hun godt kunne tænke sig at ændre på, men min kone elsker og tåler mig. Og omvendt! For Bjørn Eidsvåg er det blevet en livsstil af skrive sange. Ikke med en notesbog under armen - men som så mange andre, der lever af ord, går han hele tiden og formulerer gode vendinger, indtil nogle af dem pludselig danner en eller flere sætninger, som passer godt til en melodi, og i langt de fleste tilfælde kommer ideen til de første linjer i en ny sang og melodien væltende på én gang, pludselig og uvarslet. Brug for fred og ro For eksempel kom Eidsvågs største hit for tiden, "Mysteriet deg" - i duet med svenske Lisa Nilsson - dumpende i løbet af meget få minutter. Og sådan er de bedste melodier efter Eidsvågs mening. Kan man ikke blive ved med at huske dem, inden man når at få skrevet dem ned, er de ikke besværet værd. - Jeg vedkender mig selv et vist behov for at blive set, men jeg har også behov for perioder med fred og ro omkring mig, bemærker Bjørn Eidsvåg, som næsten ikke kan vente på at komme til at holde et par måneders pause efter at have optrådt ikke færre end 84 gange i løbet af det første halve år efter "Tålt". De fleste år er han efterhånden oppe på 80-100 optrædener. - Jeg ved med mig selv, at jeg sagtens kan indspille og udgive bedre plader end "Tålt". Men jeg ved også, at jeg næppe nogensinde kommer til at sælge flere plader end lige nu, for det er, som om folk i Norge hvert andet år bliver ramt af en epidemi, hvor det pludselig bliver meget vigtigt for mange mennesker at købe én ganske bestemt plade. Det plejer at være letvægtspop, men denne gang var det altså "Tålt". Rejse med mening Om pladen siger Bjørn Eidsvåg selv, at "det er blevet en lavmælt og meget behagelig plade". - Det er nok noget af det mest lettilgængelige, jeg nogensinde har lavet, men jeg håber, at man under den lette overflade opdager, at pladen handler om noget mere, for eksempel om meget af den usikkerhed, der præger mange mennesker, men også den situation, som jeg har oplevet mange er kommet til at stå i, at pludselig... vips!... er de blevet alene, bemærker Bjørn Eidsvåg om sangene "Min kveld" og "Og vips...". Med eller uden "Tålt" er Bjørn Eidsvåg - især efter gennembruddet med pladen "Allemannsland" i 1993 - blevet en stemme, som man lytter til hjemme i Norge. Af samme grund er han yderst forsigtigt med, hvad han indlader sig på offentligt. - Jeg har tit udtalt, at jeg aldrig kunne drømme om at optræde som slumturist af den type, der rejser ned til regnskoven for at se, hvor elendigt den har det. For det ved jeg nok. Mit bidrag skal have en mening, som når jeg før er taget til Sydafrika under apartheid-styret, inviteret af ANC, for at holde kurser for musikere i, hvordan de får penge for ophavsretten til deres musik.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...