Lokalpolitik

Vigtigt at vende frustrationerne

19.000 offentligt ansatte tilbydes samtaler med psykolog

Kommunesammenlægningen bringer forandringer og usikkerhed i sit kølvand, og derfor tilbydes de kommende ansatte i Det nye Aalborg at få en snak med en professionel samtalepartner. Her Michael Linde.Foto: Michael Koch

Kommunesammenlægningen bringer forandringer og usikkerhed i sit kølvand, og derfor tilbydes de kommende ansatte i Det nye Aalborg at få en snak med en professionel samtalepartner. Her Michael Linde.Foto: Michael Koch

DET NYE AALBORG: De kommunalt og amtsligt ansatte, der ikke får deres jobønsker opfyldt i Det nye Aalborg, behøver ikke gå alene med deres frustrationer. Og det samme gælder ansatte, der af andre grunde føler sig tynget psykisk og følelsesmæssigt i forbindelse med kommunesammenlægningen. Siden slutningen af maj måned har Aalborg Kommunes arbejdsmiljøcenter nemlig tilbudt ansatte i den kommende storkommune op til flere gratis samtaler med en psykolog eller en samtalevant sygeplejerske. Det sker ud fra en opfattelse af, at forandring giver usikkerhed. Og så er det en god idé at få talt eventuelle problemer igennem med nogen, der kan sætte tingene i et nyt perspektiv. Indtil nu har en halv snes taget imod tilbudet, der foreløbig ingen slutdato har. De har typsik haft samtaler på en til halvanden time, og ingen har haft brug for mere end en samtale. - Det tyder jo på, at det er nogen, der har ressourcer og bare lige skal vende tingene, siger psykolog Michael Linde - den ene af de to professionelle samtalerpartnere, der stiller sig til rådighed for de cirka 19.000 ansatte i Sejlflod, Nibe, Hals og Aalborg kommuner plus Nordjyllands Amt. Usikker periode - Der er mange usikkerhedsmomenter ved kommunesammenmlægningen, og meget er ikke besluttet endnu. Generelt er det en usikker periode, og for mange er det er frygteligt dilemma. De ved ikke, hvad der skal ske og prøver at finde et svar, men kan ikke. Det giver en ny frustration oven i den de havde i forvejen, siger psykologen. Fremfor at sidde med alle tankerne inde i hovedet anbefaler han, at de ansatte får talt med andre. Enten nogen i deres eget netværk eller en professionel samtalepartner. De skal også give sig selv lov til at være sure, skuffede og frustrerede - eller glade, hvis det er tilfældet, anbefaler Michael Linde. Selv det, at give andre skylden for alle frustrationerne er ok. Placerer skylden - Nogen prøver at finde en forklaring på, at de er frustrerede ved at placere skylden et sted. Det er en naturlig, social, menneskelig ting. Det bliver først problematisk i det øjeblik de handler ud fra at, ”nu har du taget mit job”. Det er i orden at tænke tankerne, men det skal helst ikke blive en permanent reaktion. Så bliver man bitter, advarer psykologen. Han mener, at de ansatte med fordel kan tale med nogen, der har situationen lidt på afstand. Kollegaen, der sidder til halsen i samme frustrationer som en selv, er altså ikke den optimale person at vende tankerne med. - Men om de snakker med os eller andre er lidt lige meget. Bare de får deres situation vendt med nogen. At blive hørt og forstået, er det, der tæller langt hen ad vejen. Forskellen på os og andre er bare, at vi har en psykologfaglig vinkel.