Vikarbureau parat til at konkurrere med AF om uddannelsesmidler

Adecco ser gode takter i "Flere i arbejde"-plan

Arbejdsmarked 28. september 2002 08:00

AALBORG: Penge til omskoling og uddannelse skal i fremtiden i højere grad følge den ledige i stedet for arbejdsformidlingssystemet. Sådan lægges der op til i regeringens beskæftigelsesplan "Flere i arbejde", og nyskabelsen hilses velkommen af Adecco, der kæmper med Manpower om at være verdens største vikarbureau. - Hidtil har AF i et eller andet omfang haft monopol på at tilbyde ledige uddannelse, men jeg tror faktisk, at vi kan levere en bedre vare, siger Lene Bach, chef for Adecco's halvandet år gamle afdeling i Aalborg. Det nordjyske vikar- og rekrutteringshus har allerede et udspil klar, fordi en kunde har bestilt et program til opkvalificering inden for administration, som Adecco i samarbejde med en privat uddannelsesudbyder vil tilbyde. I løbet af et par uger vil det stå klart, om kunden siger ja til modellen. - Vi har den styrke frem for AF, at vi er tættere på folk. Alle de godt 400 vikarer vi har i databasen - 150 af dem er ude at arbejde - har været igennem interviews og personlighedstest, så vi med stor sikkerhed ved, hvilke job og virksomheder de passer til, og altså ikke kun uddannelsesmæssigt, men også noget med kemi, det personlighedsmæssige. For hvad hjælper at stå med en masse uddannelse, hvis det ikke lige er, hvad virksomheden akut mangler, kommenterer Lene Bach. Hun mener samtidig, at tiden næppe er til fastansættelser, som er hvad AF-systemet også spiller op til. - Alt peger i retning af, at de folk vi vil finde job til, vil have Adecco som arbejdsgiver og altså blive stillet til rådighed for vore kunder i det omfang, der er brug for dem. Men i øvrigt er vi også i stand til at samarbejde med AF. Vi har netop sammen indgået en aftale om jobformidling på de punkter, hvor vi hver især er gode, tilføjer Adecco-chefen. Hun vurderer, at Adecco vil være i stand til at matche virksomhedernes behov optimalt, når det handler om uddannelsesmæssigt at klæde medarbejdere på til de kunder, bureauet i forvejen er leverandør til. - Og det gælder, hvad enten der er tale om på relativt kort tid at få børstet nogle IT-færdigheder af eller forløb på hele og halve år med regulær, kompetencegivende videreuddannelse. For os handler det om at vise kunden et commitment, altså et fuldgyldigt engagement i løsnmingen af den konkrete opgave, og det samme forventer vi naturligvis af vore samarbejdspartnere. Vi vil helst koncentrere os om den del af spektret, hvor der er tale om om "need to have", hvor der i de hidtidige uddannelsesudbud måske har været lidt for meget "nice to have", siger Lene Bach. Adecco har i øvrigt i løbet af sit første halvandet år i Aalborg opnået betydelig markedsandel på vikarmarkedet, hvortil kommer to til fem fastansættelser om ugen i rekrutteringsdelen. Ud af de 400 navne i databasen er de 189 aktive vikarer - hvoraf 150 helt aktuelt er i arbejde - mens godt 200 er passive men alligevel interesseret i at stå til rådighed, hvis der dukker noget op. Blandt andet via AaB-sponsorater og andre tiltag har bureauet noget en kendthed, der gør, at der dagligt kommer op mod en snes spontane henvendelser fra folk, der forventer, at Adecco er adgangsvejen til et job i nogle af Nordjyllands store virksomheder.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...