Vind i håret - med stil

Mercedes SLK er et stilikon på linje med Prada-tasker

Jens Overgaard
Ba­ga­ge­rum­met er lige nø­jag­tigt god­kendt. Men så mang­ler der til gen­gæld bag­sæ­der. Med ta­get oppe er der plads til 300 li­ter, mens der er plads til 208, når det er nede.
Biler 2. september 2007 06:00

Klokken er 20.30. Vi ruller med 130 km/t på motorvejen. Ståltaget på vores Mercedes SLK 350 er nede, mens maskinen på 3,5 liter buldrer svagt i baggrunden. Aftenkøligheden har sænket sig. Men vi er da ligeglade Vindstøj er der intet af. Og varmen fra de ventilerede nakkestøtter og 2-zone klimaanlægget luner nakker og ben som en mild sommerbrise. Det er slet ikke koldt at køre cool. Roadsteren Mercedes SLK ser ikke alene lige så blændende godt ud som Claudia Schiffer i sine unge dage, den er lige så forførende. Det kræver dog også mindst 928.000 kroner på kontoen, men så er garderoben også perfekt. Buttede former Vi har prøvekørt den mindste roadster fra Mercedes, og dommen er klar efter få meter. Her er en bil, som gør både kvinder og mænd bløde i knæene. Mens hankønnet falder for den rå front og overlegne motorkraft, giver den lækre kabine med de buttede former og den utroligt letkørte bil point hos kvinderne. Men i modsætning til forgængeren, som mere havde appel som en nipsting, er nyeste aftapning, en rendyrket sportsvogn. Inden for er kabinen designet sjældent helstøbt, og selv den nye C-klasse virker gammeldags i forholds til SLK’ens interiør. Det hele er rundet af med buer, cirkler og halvmåner, som giver harmoni. Med en front, som er hentet direkte fra storebror SL og supersportsvognen SLR, er udstrålingen sikret med det samme. V6-motor Bag rattet er SLK indrettet med en førerplads til UG, og med en V6’er på 272 heste og syvtrins gearkasse, som vores 350, var udstyret med, er det en drøm at cruise gennem byen tidligere på dagen, hvor vejret var med os. Ved et mirakel var solen fremme, et par af de dage, hvor vi havde bilen til rådighed. Og så er det bare om at læne sig tilbage, og lade motoren på den overlegne motor rumle lidt i baggrunden, når der accelereres. Styretøjet kører som i smør, og gearskiftet sker vanen tro i Mercedes fjerlet. Men under idyllen lurer uhyret. Med gearskiftet på sportsprogram og et ryk med speederfoden, så vi aktiverer kick-down-funktionen, rykker SLK’eren aggressivt som en krokodille, der opdager en gnu i vandkanten. Det er ikke tilfældigt, at SLK 350 klarer 0-100 på 5,7 sekunder. En kort bil Med en længde på knap fire meter, er den en halv meter kortere end C-klassen, og følingen med hvert hjørne af bilen er kontant. Ståltaget slås op og ned på 22 sekunder, og SLK’en var på dette felt en frontløber: Bilen var i sin tid den første, hvor stofdugen blev erstattet med metal, og senere er de fleste andre kommet med. Hvis garderoben skal med, kommer det imidlertid til at knibe. Godt nok er der plads til 300 liter i bagagerummet og 208 liter, når taget er foldet ned. Men bagsædet mangler i bedste roadster-tradition. Ikke engang et sæt golfkøller kan der knibes ind her.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...