Vinden

Voksne mænd flokkes om hurtige cykler med masser af udstyr

Man kan godt komme fornuftigt i gang for 5-7000 kroner, siger cykelhandler Verner Rasmussen. Foto: Grete Dahl
EMNER 2. september 2007 06:00

For fire-fem år siden holdt cykelhandler Verner Rasmussen op med sælge almindelige cykler. Markedet for sportscykler var nemlig blevet stort nok til, at han kunne koncentrere sig om at sælge og vedligeholde de lette cykler på de smalle hjul og dem med de mange gear på de brede dæk. Det skyldtes i høj grad, at voksne mænd ville ud at cykle. Det vil de stadigvæk, flere og flere, og så mange, at Verner Rasmussen slet ikke vil skjule, at han er godt tilfreds. Ikke nok med, at der bliver flere og flere cyklende, de bliver også mere og mere kræsne med både cykler og udstyr. Men man behøver ikke være så krævende. - Nu styrer vi os lige lidt, man kan godt komme fornuftigt i gang for 5-7000 kroner, siger Verner Rasmussen af ren og skær nervøsitet for at ”fru Jensen skal blive forskrækket, hvis manden vil til at cykle”. En hel anden verden Der er også det, at der går lang tid før Verner Rasmussen ser kunden igen, hvis han køber begynder med en rigtig god cykel. - Og det er jo altid dejligt at sælge en ny cykel, siger Verner Rasmussen, der har mange kunder, der gerne ofrer både 20 og 30.000 kroner på en cykel. - Andengangskøberne bruger tit mellem 15 og 25.000 kroner, siger Verner Rasmussen, der hører til de cykelhandlere, der bedyrer, at man får noget for pengene, når man giver mere. - Det er en hel anden verden, der åbner sig. Det er spændende. Og hvis du køber hjul til 5000 kroner, som dem her, så ruller du bedre, siger Verner Rasmussen og snurrer baghjulet rundt på den cykel, han er ved at lave service på i sit værksted. Den nye kræsne motionscyklist har nemlig råd til at betale Verner Rasmussen 200 til 300 kroner plus materiale udgifter for at gå cyklen igennem, og det et par gange om året alt efter, hvordan man kører, siger cykelhandleren, der hvad angår salg af cykler og udstyr bliver hjulpet af, at fabrikanterne har opdaget, at der er et marked for stadig bedre materiel. Men udover cykel, så behøver man faktisk kun en hjelm og et par cykelbukser, siger Verner Rasmussen, der dog også synes, at sko og click-pedaler hører med. - Men det er ikke noget krav, siger han. Lurenworne ka"le Det sker, at en kunde finder ud af, at det alligevel ikke var ham at cykle, men det er sjældent, siger Verner Rasmussen. Han ved selvfølgelig ikke, hvor mange, der blot har raceren hængende hjemme, men hans indtryk er, at de fleste er flittige ude på landevejene. Han siger også, at man aldrig får en cykelentusiast til at fortælle, hvor meget de har cyklet, og han råber ud ad vinduet for at føre bevis for sin påstand. - Hvor meget har du kørt i år, Henrik? - Det ved jeg ikke ... 7000, svarer Henrik Laursen, der står ude i gården og makker med en cykel. - Ikke 8000, spørger Verner Rasmussen med et svedent smil, som Henrik Laursen ikke kan se. - Det kommer an på, hvem der spørger, lyder det lidt efter tilbage. Verner Rasmussen griner og siger: - De er nogle lurenworne ka’le. Forklaringen på tilbageholdenheden er, at man nødigt vil komme i den situation, at én, der har kørt færre kilometer, kører fra en. - Hellere underdrive end at overdrive og komme ud i noget pinligt. Jeg tror, det er noget i den stil, smiler han, mens han ordner det sidste ved cyklen, der hænger i to snore ned fra værkstedets loft. Pokemon for voksne Ude i butikken hænger alt udstyret. Verner Rasmussen nikker til udtalelsen fra en cykelentusiast, der siger: - Det er lige som Pokemon-kort bare for voksne. Lige nu er det pulsure og nye cykelcomputere, lommepengene bliver brugt til. - Og der kommer nyt hele tiden, siger Verner Rasmussen uden at fortrække en smilemuskel. Til gengæld - og heldigvis - tjener Verner Rasmussen ikke meget på at reparere cykler, der har været ude for uheld. Der sker sjældent noget, siger Verner Rasmussen og får medhold af Henrik Laursen, der er inde at hente noget værktøj. Og sker der noget alligevel, så er det oftest, fordi trætte cykelmotionisterne kører for tæt på hinanden i deres iver for at køre stærkt. Og der findes dem, der gejler hinanden op, lader Henrik Laursen forstå. - Men der findes jo også de bilister, der presser os, fordi de ikke kan tåle os, siger den erfarne cykelrytter, der på vej mod de 50 stadig ikke blot nøjes med at køre med motionisterne, men også kører løb. Ikke mere wienerbrød Han har været med i mange år og fortæller, at motionisterne er blevet mere optagne af at køre langt og stærkt. - Engang skulle vi altid til bageren. Når vi kørte fra Aalborg ringede vil til bageren i Hou og bestilte wienerbrød, siger Henrik Laursen og tilføjer, at nu skal ikke engang gruppe 2 til bageren. - Der er i hvert fald altid nogen, der brokker sig så, siger han. I hans klub, Aalborg Cykel Ring og andre større klubber, er motionisterne delt op i tre grupper, alt efter hvor hurtigt de vil køre. De de mest magelige kører 20-25 kilometer i timen, mellemgruppen 28 til 30, mens gennemsnitsfarten i gruppe 1 ligger på 32 til 35 kilometer i timen og lidt stærkere. - Så er der heller ikke så megen snak, siger Henrik Laursen og fortæller, at mange netop kommer for snakken og samværet. - Det gør det også lidt lettere at komme ud på vejen i gråvejr, hvis der står 10 mand og venter på dig, siger han. I modsætning til Kaj Rasmussen, der sælger motorcykler længere oppe ad vejen i Svenstrup, så mener Verner Rasmussen og Henrik Laustsen, at racercykler og motorcykler appellerer til nogle af de samme mænd. - Det er noget af det samme publikum, siger Verner Rasmussen, og Henrik Laursen fortæller, at der i hvert fald er flere af hans cykelkammerater, der har købt motorcykel. - Det er det dér med at få vind i håret, siger han. - Og bare vi kan holde dem væk fra golfbanerne, skæmter Verner Rasmussen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...