Vinderen tager det hele

Carl Magnus Palm: ABBA - historien om supergruppen

OPTUR NEDTUR - ABBA har oplevet det hele, kommerciel optur og (for kvindernes vedkommende) personlig nedtur.

OPTUR NEDTUR - ABBA har oplevet det hele, kommerciel optur og (for kvindernes vedkommende) personlig nedtur.

Ingen, som har oplevet en kogende, skrigende og hysterisk folkemængde, kan undgå at føle, at det løber én koldt ned ad ryggen. Grænsen mellem ekstatisk jubel og trusler kan være hårfin. Det kan slå om på et sekund. Jeg tror, ingen er den samme efter sådan en tur. Det sætter spor i ens personlighed. Den ændrer sig, og det kan være med til at skabe angst og fobier”. Så er det sagt. Af Agnetha Fältskog, 57 år og i sin tid det efter sigende mest populære (og samtidig mest skræmte og sky) medlem af alle tiders største svenske popgruppe, ABBA. Udtalelsen falder omtrent halvvejs i Carl Magnus Palms lange, men fængende, nøgterne og forholdsvis velskrevne gennemgang. Fra det første spæde optræk til gruppen frem til de seneste krampetrækninger med den usædvanligt populære musical “Mamma Mia!”. Egentlig burde bogen være tvangs/standardlæsning for alle, der drømmer om berømmelse udover de 15 sekunder, som eksempelvis “X Factor” stiller til rådighed. For det meste af otte år på (eller meget tæt på) toppen koster. Voldsom kommerciel optur - men også en voldsom personlig nedtur. Som gruppen selv synger: “The Winner Takes It All”, og den kvindelige halvdel af ABBA står ikke tilbage som vindere. Tværtimod har såvel Agnetha Fältskog som hendes kollega og veninde Ann-Frid Lyngstad kæmpet med alvorligt lavt selvværd, Ann-Frid endda med depressioner (og Agnetha med en stadig større aversion over for publikum), mens man hører væsentligt mindre til, hvordan komponisterne Björn Ulvaeus og Benny Andersson har haft det. Udover at de i lange perioder har knoklet med nye sange i noget nær døgndrift. Og blevet stadig mere ambitiøse med hensyn til indhold af teksterne, som da også modtager stadig mere ros. ABBA sælger millioner af plader og vader også live i succes - men er også omgivet af personlig modgang og nedture: Folk omkring dem, men måske især omkring deres omstridte manager, Stikkan Andersson (som de får et stadig mere belastet forhold til), har en uhyggelig tendens til at begå selvmord. Selv virker manageren en overgang tæt på at være ved at drikke sig ihjel - og sådan bliver popmusikken næsten mere til på trods end på grund af omstændigheder. At de to par i ABBA gled fra hinanden og blev skilt er kendt historie. Knap så kendt er historien om, at samarbejdet i det første stykke tid efter skilsmisserne blev bedre, fordi de personlige spændinger var væk. Nyt er det vist også, at de to ABBA-komponister bestemt ikke er parate til vedkende sig alle dele af repertoiret. For eksempel synes Björn Ulveaus, at indspilningen af “When All Is Said And Done” er for hård, firkantet og poppet og i det hele taget ikke noget af ABBA’s bedste. At “As Good As New” er ret morsom, men også ret unødvendig. Og at “Gimme! Gimme! Gimme!” næsten er bedre i Madonnas sampling. I øvrigt er det meget morsomt at følge, at ABBA i tidens løb er blevet offer for en slags omvendt snobeffekt: I sin tid var det bestemt ikke populært at erklære sig som ABBA-fan - men kritikken af gruppen og dens helt åbenlyse musikalske kvalitet er forstummet, efterhånden som kolleger som Bono fra U2, Kurt Cobain fra Nirvana og andre nærmest har stået på nakken af hinanden for at lovprise de fire svenskere og deres fællesmusikalske guldgrube af toner og ord. Ove Nørhave ove.noerhave@nordjyske.dk ABBA Carl Magnus Palm: “ABBA - historien om supergruppen” 316 sider, 299 kr. Politikens Forlag ABBA-musicalen “Mamma Mia!” bliver vist fem gange i løbet af dagene 20.-22. maj Gigantium i Aalborg Øst. 13. februar går det løs i Aalborg Kongres & Kultur Center med showet “The Music of ABBA - with Arrival from Sweden”.