Vinterdæk er bedst - basta!

Sommerdæk er en katastrofe i sne

Vi kom med 80 km/t og huggede bremserne i. De to med vinterdæk - en Hyundai på smalle hjul og en Audi på brede - stoppede efter godt 30 meter. Pyh. Men Hyundaien på smalle sommerdæk skred 30 meter længere ud ad vintervejen. Uha. Den kunne have pløjet en skoleklasse ned. Mens Audien på brede sommerdæk skøjtede laaaangt ud mod horisonten. Og den blev ved og ved, selv om bremsepedalen var helt i bund. Først efter mere end 90 meter - halvfemsindstyve meter! - holdt den stille. Den kunne have massakreret en hel folkeskole på kælketur. Vi var rystede. For konklusionen på vores bremseeksperiment er klokkeklar: Om vinteren er vinterdæk bedst. Basta. Hvis man bevæger sig ud i sneen på fire hjul - og hvem gør ikke det for tiden, helt ærligt? - bremser sommerdæk dobbelt så dårligt som vinterdæk. Eller tre gange så dårligt, hvis dækkene er særligt brede. Det er et kedeligt, hårdtslående faktum. Læserne må undskylde vores skolemesterfacon. Men den er desværre nødvendig. For vi er oppe mod stærke kræfter, som totalt har forplumret debatten om vinterdæks berettigelse. Eksperter i vildrede Efter sidste vinter rykkede Færdselsstyrelsen, FDM og Statens Bilinspektion ud med en fælles pressemeddelelse: "Det passer ikke længere, at vinterdæk under alle omstændigheder er bedst ved temperaturer under 7 grader. På tør og våd vej er sommerdæk bedst uanset temperaturen. På sne og is er vinterdæk en stor fordel. Så vi kan ikke give et generelt råd for eller imod vinterdæk", skrev eksperterne blandt andet. Og i efteråret spredte det fartglade blad BilMagasinet yderligere forvirring med en dæktest, der slog endnu et slag for sommerdæk om vinteren. Sommerdæk bremser klart bedre end vinterdæk, når der ikke er sne eller is på vejen, havde bladet selv konstateret ... på tørre og let fugtige veje med 2-11 grader varm asfalt. Vi undrede os. For om vinteren er vejene som bekendt iskolde og pladdervåde. Kig selv ud ad vinduet. Derfor fik vi kørt en brandsprøjte i stilling til et mere realistisk forsøg. Sprøjten sørgede for regnvejr over et køreteknisk anlæg, hvor vi lavede bremseprøver med fem sæt dæk: To sommerdæk, to vinterdæk og et helårs. Den foreløbige konklusion var, at vinter- og helårsdækkene ikke var systematisk bedre end sommerdækkene. Men heller ikke nævneværdigt dårligere ... Så vi skrev: Skift dog til vinterdæk med det samme. For hvem efterlader bilen med sommerdæk på jobbet og tager bussen hjem, hvis termometeret er gået i isblåt i arbejdsdagens løb? Og hvem lader bilen stå hos familien på Sjælland og tager toget hjem med alle gaverne og de julekulrede unger, hvis Vorherre pludselig drysser sne ud over landskabet i juledagene? Nej vel? Klog helgardering Desværre er NordjyskeBilers anbefaling af en helgardering ikke gået lige så rent ind, som eksperternes og BilMagasinets tungetale. Det fortæller Kim Steenberg fra firmaet Pitstop. Han lever af at sælge dæk til entusiaster - brede dæk, som regel - og blandt hans faste kunder er flere, som har valgt at tosse rundt på sommerdæk denne vinter, "som Færdselsstyrelsen og FDM nu anbefaler ...", siger de til ham. Kim Stenberg korser sig. For så snart der er den mindste sne, er brede sommerdæk en katastrofe. Og smalle dæk med, kan vi tilføje. Det fik vi syn for forleden, da vi sendte fire moderne biler med ABS-bremser og masser af dækmønster ud på en vej med sammenkørt, tre centimeter dyb sne. Bilerne var to Hyundai Getz på relativt smalle hjul og to Audi A4 med 18-tommer kageruller. Som vi allerede har fortalt, stoppede Hyundaien og Audien på vinterdæk effektivt på godt 30 meter. Mens bilerne med sommerdæk virkelig var langt ude i tovene. Hyundaien brugte over 60 meter, mens den totalt utilregnelige Audi på brede sommerdæk var ude over 90 uforsvarlige meter. Vi var rystede. Efter den oplevelse har vi kun ét at sige: Det er ubegribeligt, at det overhovedet er lovligt at køre på sommerdæk i sne. Eksperterne var godt nok inde på det samme et stykke nede i deres pressemeddelelse: "Hvis bilen har særligt brede dæk er det værd at overveje vinterdæk", skrev de. Værd at overveje! Mon ikke! Vi kan kun se én forsonlighed ved biler med sommerdæk for tiden. I praksis kører de fast for et godt ord, og så længe de holder med snurrende hjul og prøver at kæmpe sig fri, laver de ikke skade på andre.