Virksomheder skal inspirere hinanden

Dansk Industri indleder kampagne med stort erhvervstræf

Peter Rindebæk: - Nødvendigt hele tiden at være et mulehår foran konkurrenterne.Arkivfoto

Peter Rindebæk: - Nødvendigt hele tiden at være et mulehår foran konkurrenterne.Arkivfoto

AALBORG:Succesfulde virksomhedsledere skal inspirere deres kollegaer til at skabe fremgang og gøre dystre prognoser for udviklingen i Nordjylland til skamme.

Det er et af hovedelementerne i en ny indsats fra Dansk Industri, der bliver rullet ud ved DI Aalborgs erhvervstræf tirsdag.

Baggrunden er, at Nordjylland er udfordret. Et blik i statistikkerne viser, at der er store lokale forskelle, men samlet set bliver der i de kommende år markant færre på arbejdsmarkedet.

I 2020 vil der være 6600 færre 15-65 årige i de 11 nordjyske kommuner - mens antallet af ældre vil være steget med 14.000. Udviklingen sætter både virksomhederne, kommunerne og hele vores velfærdssystem under pres, samtidig med at konkurrencen på eksportmarkederne er hård som aldrig før.

- Det er lidt som i fodbold. I gamle dage kunne man opleve, at landskampe kunne vindes 14-0, fordi forskellene mellem de enkelte hold var enorm. I dag er stort set alle top-professionelle, og velforberedte på, hvad konkurrenterne disker op med. Der er ingen nemme kampe, og det er tit marginaler, der afgør, om man vinder eller taber. Sådan er det også på de eksportmarkeder, hvor nordjyske virksomheder er aktive. Konkurrencen er benhård, og det er nødvendigt hele tiden at være et mulehår foran konkurrenten, siger DI Aalborgs formand, direktør Peter Rindebæk fra Bladt Industries A/S.

Stiller sig til rådighed

Et af redskaberne til at være lige præcis dét mulehår foran konkurrenterne i udlandet er, at virksomheder med succes skal inspirere kollegaerne. Det er et af hovedelementerne i DI’s produktivitetsindsats, hvor flere end 100 succesfulde virksomhedsledere stiller sig til rådighed som produktivitets-ambassadører og tager ud for at lære fra sig.

- Blandt de danske virksomheder er der heldigvis hver dag mange, der finder på nye tiltag som gør dem mere effektive. Det kan være i produktionsprocessen, måden at tænke produktudvikling eller innovation på - eller alt muligt andet. Det er sjældent, man kan bruge en idé fra én virksomhed direkte i en anden. Men ofte sætter det tankerne i gang, – og det er grundtanken med vores ambassadørkorps, fortæller branchedirektør Henriette Søltoft, DI.

Fra midten af 1990’erne har Danmark tabt terræn med en vækst i produktiviteten på under én procent om året. Det er lavt sammenlignet med andre vestlige lande. Dermed går Danmark glip af indkomst, som kunne give mere privat forbrug, eller for eksempel styrke vores folkeskoler.

- Der findes masser af succeshistorier i de nordjyske virksomheder, men heroppe er vi ikke så gode til at fortælle om dem. Vi vil ikke prale, og vi lytter måske heller ikke så meget til dem, der udbasunerer, hvor godt de har gjort det på deres virksomhed. Det skal vi ud over, for vi kan lære af hinanden, siger Peter Rindebæk.

Direktører fortæller

På DI Aalborgs erhvervstræf kan deltagerne lade sig inspirere af to lokale virksomheder, der i den senere tid har iværksat tiltag, der kan forbedre produktiviteten, og det fortæller cheferne for de to virksomheder om, nemlig administrerende direktør Søren Hjorth Krarup, Alfa Laval Aalborg A/S - der også er produktivitetsambassadør - og administrerende direktør Christian B. Lund fra Sanistål A/S.

Derudover indeholder programmet oplæg af direktør Ernst Trillingsgaard, Aalborg Kongres og Kultur Center og administrerende direktør Jim Pedersen, OW Bunker A/S, samt en debat om den nordjyske erhvervspolitik mellem borgmester Mogens Gade, Jammerbugt Kommune, borgmester Thomas Kastrup-Larsen, Aalborg Kommune, rektor Per Michael Johansen, Aalborg Universitet, samt DI Aalborgs formand, direktør Peter Rindebæk, Bladt Industries A/S.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.