Virksomheder skal se nydanskere som en styrke

Firmaer bør uddannes til at tackle de kulturelle forskelle, mener integrationsministeren

NORDJYLLAND:Danske virksomheder skal de kommende fem år ansætte 25.000 nydanskere, hvis det står til regeringen. Men det kræver, at virksomhedslederne lærer at håndtere de kulturelle forskelle. Derfor tager integrationsminister Rikke Hvilshøj (V) nu initiativ til kurser for ledere og mellemledere, der skal lære at tackle en række situationer. For eksempel hvis en ansat beder om fri til muslimske højtider eller hvis kunder er skeptiske overfor nydanske medarbejdere. Virksomhederne ISS og McDonald's har bidraget til undervisningsmaterialet med deres erfaringer. Begge virksomheder har mange forskellige kulturer repræsenteret, i ISS-koncernen er mere end en trediedel af de ansatte af udenlandsk herkomst. I Aalborg er tallet i lighed med andre storbyer endda lidt højere. - Det er ikke et problem, men derimod en styrke, lyder det fra personaleudviklingschef i ISS, Morten Daus-Petersen. ISS har indført tørklæder med firmalogo, af hensyn til kvinder der ønsker at bære tørklæde. Virksomheden har 42 forskellige nationaliteter ansat. Og er der for eksempel en religion, der foreskriver, at den ansatte beder en bøn i løbet af dagen, aftaler man hos ISS tid og sted for det med sin leder og orienterer den kunde, hvor medarbejderen har sin gang. - Forskellene behøver ikke være et problem, tværtimod er de med til at skabe respekt om hinanden, siger Morten Daus-Petersen. Den holdning deler Kirsten Petersen, der sammen med sin mand driver fire McDonald's-restauranter i Nordjylland. Ægteparret har haft mange forskellige nationaliteter ansat, blandt andre afghanere, irakere, somaliere og rumænere. - Vores eneste krav er, at de har lyst til at gå igang med arbejdet, og hvis de ikke er helt hjemme i det danske sprog, kan de begynde et andet sted end ved kassen, siger Kirsten Pedersen. Regeringens plan med kurserne er at fastholde flere nydanskere i arbejde og motivere virksomhederne til at ansætte flere.