Virksomheder støtter op om Tordenskiold

MAN og Nordjyske Bank fortsætter samarbejdsaftale med Tordenskioldsdagene.

Ole Sanvig Knudsen
Peter Mygind i rollen som Fredrik IV - uden hjælp fra sponsorer var det aldrig gået.
Musik 1. februar 2009 07:00

Begge erhvervshovedsponsorer, MAN Diesel og Nordjyske Bank, som sidste år gik ind i et udviklingssamarbejde med Tordenskioldsdage, ønsker at forstsætte samarbejdet også i 2009. - Vi har haft stor glæde af at have disse to lokale virksomheder med, siger Fonden Tordenskiolds direktør, Jan Michael Madsen. Samarbejdet har udløst stolthed hos både frivillige og professionelle medvirkende. MAN Diesel og Nordjyske Bank har begge udtrykt stor tilfredshed med samarbejdet i 2008 og de planer der ligger for Tordenskioldsdage 2009, passer fint til forventningen om, at begivenheden bevæger sig i retning af det tilsigtede med samarbejdet. - Når MAN Diesel og Nordjyske Bank til sammen går ind med 300.000 kroner til udvikling af Tordenskioldsdage, betyder det først og fremmest et fantastisk skulderklap til de mange frivillige, som på 12. år, igen arbejder hårdt på at blive klar til årets store begivenhed. - Det er nemlig meget mere end penge, der tilgår Tordenskioldsdage, når vi opnår succes med den slags sponsorsamarbejde, det giver også meget stolthed i organisationen, siger Jan Michael Madsen. Officiel partner for søværnet? Samarbejdet med de to virksomheder er en konkret del af den strategi, folkene bag Tordenskioldsdagene har lagt frem til og med 2010. En strategi som skal udvikle Tordenskioldsdagene til at være et endnu større aktiv for den samlede kommune og det nordjyske område. - Særligt går vi målrettet efter en formel og officiel rolle, når den danske flåde i 2010 fejrer sit 500-års jubilæum. - Det er meget spændende, fordi vi på den måde i kombinationen med en begivenhed, der bliver af national dimension, kan få sat Tordenskioldsdage endnu mere synligt fast på landkortet som en nationalt kendt kulturbegivenhed. På den måde bliver Tordenskioldsdage et større og større aktiv i markedsføringen af livskvaliteten i Frederikshavn Kommune, siger Jan Michael Madsen. Jan Michael Madsen understreger, at netop nu er samarbejdet med de lokale erhvervsvirksomheder af ekstra stor betydning, fordi Tordenskioldsdagene der kan hente sparring og kompetence til det næste væksttrin for projektet. - På den måde kan vi sikre, at den kommercielle søjle i Tordenskioldsdage ikke kommer til at vokse på bekostning af de frivilliges kærlighed til den kulturelle udfoldelse, men bliver en bæredygtig udnyttelse af det økonomiske potentiale, der ligger i Tordenskiolds-projektet, siger Jan Michael Madsen. Sidste år udviklede Tordenskioldsdagenes profil som kulturbegivenhed sig en hel del. Der indgik blandt andet kunstnerisk brug af storskærme og pre-producerede film som en interaktiv del af det store spil på Kattegat Scenen. - Og så havde vi et meget positivt samarbejde med Peter Mygind i rollen som den enevældige konge Fredrik IV. Vi udviklede, i et samarbejde med sangskriveren Laura Moe, nogle fantastiske sange som ikke mindst fortolker det eventyr, man som deltager i Tordenskioldsdage er en stærk del af. Men sangene er også en samling enestående sange om de værdier, vi kan være fælles om under Tordenskioldsdage, glæder Jan Michael Madsen sig over. Trængte til fornyelse Det siger sig selv, at det koster penge at udvikle de professionelle sider af den kunstneriske del af Tordenskioldsdagene, så sponsorkronerne fra de lokale virksomheder landede på et meget velkomment sted sidste år. Uden støtten var man aldrig kommet bare i nærhedne af at kunne lande de historiske dage på så højt niveau, som tilfældet var sidste år. Det kommer selvfølgelig Tordenskioldsdagene til gode i form af øget opmærksomhed udefra, men det kommer i høj grad også Tordenskioldsdagene til gode som organisation - hvilket i virkeligheden var det vigtigste element, konstaterer Jan Michael Madsen. - Virkeligheden er, at vi internt i Tordenskioldsdage mest af alt så det som et organisationsudviklingsprojekt. Vi trængte til at ryste posen og resultatet er ikke til at tage fejl af. De nye tiltag som vi gennemførte i 2008, har udløst en fantastisk dynamik i arbejdet med at udvikle festivalen i 2009. - Hovedsponsorerne er med deres økonomiske deltagelse med til at sikre de nye kapitler i det eventyr, som de mange hundrede frivillige deltagere bliver tiltrukket til at medvirke i, slutter den gamle ideartillerist.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...