Virksomhedsledere er klar til omstilling

København, onsdag /ritzau/ Skal virksomheder være på forkant med udvikling og før konkurrenterne, skal man være parat til forandringer. For det skaber succes. Skal man som virksomhedsleder have succes, er det vigtigt at være parat til forandring. Det fremgår af The Global CEO Study 2008, som IBM netop har offentliggjort. Undersøgelsen, der gennemføres hvert andet år, er den hidtil største af sin art, baseret på direkte personinterviews med administrerende direktører fra en række af verdens største virksomheder. Mere end 1100 fra 40 lande har medvirket - heraf 24 fra Danmark. Og ifølge direktør Lars Mikkelgaard-Jensen fra IBM Danmark er det første gang, at så mange danske virksomheder har deltaget i den globale undersøgelse. Undersøgelsen viser samlet, at mere end otte ud af 10 af de adspurgte direktører på globalt plan forventer, at deres virksomheder skal gennemgå betydelige forandringer i den kommende periode. Det er en stigning på næsten en tredjedel siden 2006. - Undersøgelsen slår fast med syvtommersøm, at direktørerne for de største virksomheder i verden nu betragter forandring som en permanent tilstand. Men én ting er erkendelsen af, at der skal ske ændringer for at kunne følge med - en anden ting er at gøre ord til handling. Og det har virksomhederne ifølge undersøgelsen ikke haft så stor succes med, påpeger Lars Mikkelgaard-Jensen over for Ritzau. Virksomhedslederne peger i undersøgelsen på, at der er behov for at kigge på markedet ud fra en global vinkel, kunderne kræver etik af virksomhederne, og de kræver blandt andet at blive inddraget i udviklingen af nye produkter. - Man er nødt til at have sparringspartnere og andre, der kan hjælpe. Og situationen med at leve i konstant men forhåbentligt kontrolleret kaos med permanente forandringer kommer til at gælde alle. Ikke kun virksomheder men også offentlige institutioner. Det er vigtigt at understrege, at forandringer kan komme fra mange sider, siger IBM-direktøren. Skal virksomhederne have succes med at tilpasse sig disse forandringer er det vigtigt, at man selv opsøger forandringerne. Men erfaringen viser, at ikke alle virksomheder kan klare forandringerne alene. - Hvis virksomhederne angriber denne udfordring proaktivt, kan det blive en vigtig succesfaktor. Hvis ikke, kan det nemt risikere at give bagslag på et konkurrencepræget marked, siger Lars Mikkelgaard-Jensen. De danske direktører fra det private og offentlige erhvervsliv er blandt de virksomhedsledere fra 40 forskellige lande, som har mest fokus på rekrutteringsudfordringer. - Vi er forskellige og de danske direktørers primære bekymring er ifølge undersøgelsen manglen på arbejdskraft. Og det kan vi jo godt genkende fra den daglige debat i medierne. I Danmark er man mere fokuseret på adgangen til det globale marked - og hvordan det udvikler sig, hvilket jo nok kendetegner en lille økonomi, siger Lars Mikkelgaard-Jensen. IBMs Global CEO Study er gennemført af IBMs Global Business Services afdeling for Strategy and Change i samarbejde med IBM Institute for Business Value og the Economist Intelligence Unit. /ritzau/