Vis opmærksomhed

TRAFIK:Det undrer mig ofte os, som ligger og kører på landevejene 3500 km om ugen, at vi ikke bliver bedt om at komme med et bud på, hvordan ulykker og dødsfald i trafikken kan mindskes. I de fleste tilfælde skyldes ulykkerne jo for lidt opmærksomhed. Men der er andre tiltag, som måske kan afhjælpe problemet også. Blandt andet kunne det være en idé at dele politistyrken op i to dele, så en afdeling udelukkende varetager trafikale problemer. Modellen kan kopieres fra Tyskland, hvor de har stationer flere steder langs deres motorveje indenfor rimelig afstand. Og der er løbende patruljer og kontrol samt fotofælder. De er altid lige i nærheden, for du møder dem hele tide, og inden for en kilometer, vil du møde dem syv-otte gange. Er der biler i nødsporet, holder der altid en politibil med blink tændt, indtil bilerne er fjernet igen. Men det er jo ikke kun det offentlige, som skal mindske antallet af dødsulykker på vore veje. Som bilist har vi alle et ansvar for at respektere trafikken, og lade være med at køre med hovedet under armen. I teoritimerne - for dem, der kan huske disse - lærer vi jo blandt andet at være opmærksomme på alt omkring os, men det lader til at blive glemt hurtigt, så snart kortet er modtaget med posten, og vi sidder alene i bilen. Særlig opmærksom betyder helt enkelt: Tænk dig om og brug øjnene. Om du er cyklist, bilist eller fodgænger skal vi alle udvise særlig opmærksomhed. Det nytter ingenting at skyde skylden på hinanden. Det vil også hjælpe meget, når du vender situationen rundt og ser hele sagen fra modpartens side, inden fingeren kommer frem, inden gengældelsen kommer. Udelukkende at se f.eks. højresvingsulykker som værende lastbilchaufførers skyld alene er forkert, da det også i nogle tilfælde skyldes for lidt opmærksomhed fra cyklistens side. I Holland og Sverige er der større respekt for lastbiler end herhjemme. Og jeg synes, at vi kunne lære meget af vore nabolande med hensyn til vores egen sikkerhed her i Danmark.