VK-folk vil have lynundersøgelse af Kattegatbro

Århus: Trafikordførerne fra V og K vil have Transportministeriet til for billig penge at sjusse sig til, om det kan betale sig at bygge en fast forbindelse over Kattegat, og hvorvidt det er forsvarligt rent miljømæssigt. Men de er uenige om, hvor billigt sådan en mere overfladisk vurdering end en egentlig forundersøgelse med en storstilet VVM-redegørelse af miljøkonsekvenserne, kan gøres. Regeringens Infrastrukturkommission har netop anbefalet regeringen at bruge penge i de næste mange år på andre og mere presserende projekter til at løse landet trafikproblemer. Og en mere omfattede forundersøgelse med VVM-redegørelse om miljøet anslås at koste op mod 100 millioner kroner. En pris der er så høj, at der næppe er politisk flertal for at sætte forundersøgelsen i gang uden videre. VK-trafikordførerne Kristian Pihl Lorenzen (V) og Henriette Kjær (K) - begge valgt i Østjylland - har længe været fortalere for en Kattegatforbindelse, som deres partiledere, statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) og økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) imidlertid har udtalt sig ret forbeholdent over for. Også Østjyske borgmestre har presset på for at få en Kattegat-forbindelse med i den fremtidige investeringsplan for trafikken. Nu siger Kristian Pihl Lorenzen til Aarhus Stiftstidende, at han vil have sat en lynundersøgelse i gang af bæredygtigheden af sådan forbindelse, og at det efter hans mening kan gøres for fem-ti millioner kroner. - Hvis vi skal have undersøgt miljøkonsekvenser og økonomi bag en fast forbindelse over Kattegat, skal det være her og nu. Regeringen vil senere på året fremlægge en større investeringsplan på trafikområdet, og inden da bliver vi nødt til at vide, om der er realisme i projektet eller ej, siger Venstres trafikordfører. Henriette Kjær siger til Ritzau, at hun er skeptisk over for, om så beskeden en undersøgelse er brugbar. Hun mener selv, at det mindst vil koste 25-40 millioner kroner at lave sådan en vurdering af, om det kan betale sig at gå videre med idéen. - Spørgsmålet er, om man kan få noget for 5-10 millioner kroner. Det er vigtigt, at vi ikke får lavet noget discountarbejde, som vi alligevel ikke kan bruge til noget, siger Henriette Kjær. Hun vil forsøge at få opbakning til, at Transportministeriet undersøger, om det kan betale sig at poste penge i en egentlig forundersøgelse. - Vi skal ikke ud i noget, der minder om en VVM-undersøgelse, men vi skal have en vurdering af, om det overhovedet kan lade sig gøre. /ritzau/