Fodbold

VM i smalle film

von Trier konkurrerer med tre tidligere vindere af Den gyldne Palme

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

En usædvanlig flot elskovsscene, hvor kvinde, mand og trærødder går i et. Still fra "Antichrist.

Af Jacob Wendt Jensen, Nordjyskes udsendte i Cannes kultur@nordjyske.dk Lars von Trier får kam til sit kortklippede hår på filmfestivalen i Cannes i år. Han møder op med gyserfilmen ”Antichrist”, og den bliver vist i et formodet stærkt felt, hvor der er tre tidligere vindere af Den gyldne palme samt en håndfuld instruktører, der gennem tiderne burde have vundet. Provokationens bølger er allerede ved at brede sig i Europa angående Lars von Triers ”Antichrist”. Traileren til filmen ligner en gyser lavet i den klassiske tradition, filmen er halvpornografisk, og hvorfor skal den lige hedde ”Antichrist”? Er det bare for at provokere? Von Trier siger selv, at når en genrefilm først har været turen gennem hans hjernevindinger, ligner den noget helt andet. Ganske ligesom fascinationen af Hollywoods musicalfilm blev til "Dancer in the Dark" Stribe af film Verdenspressen får først set nærmere på von Triers film søndag aften 17. maj, men indtil da skal vi se en stribe film af verdens bedste instruktører. Smalle film tiltænkt biografer som Grand i København og Biffen i Ålborg. Dog med undtagelser. For det ville være synd at kalde Quentin Tarantino for smal, selv om han selv er lidt af en filmnørd. Campion er tilbage Festivalen kører fra i dag til søndag 24. maj, hvor 5.000 journalister sammen med 40.000 filmbranchefolk kommer til byen. Måske lidt færre på grund af finanskrise og svineinfluenza. Før festivalen er det altid svært at vide ret meget om filmene, fordi de har verdenspremiere i Cannes. Det er simpelthen kriteriet for at være med i hovedkonkurrencen, at filmen ikke har været vist offentligt andre steder end i hjemlandet. Ud over Lars von Trier er der tre andre tidligere vindere af Den gyldne palme. Jane Campion vandt i 1993 med ”The Piano”, og selv om ”Holy Smoke” med Kate Winslet er en god film, er instruktøren forsvundet lidt fra verdenskortet i mellemtiden. Måske kommer hun tilbage med ”Bright Star”, der handler om poeten John Keats kærlighedsaffære med Fanny Brawn fra svundne litterære tider. Lidt mere ukonventionel lyder ”Looking For Eric” af veteranen den 72-årige Ken Loach. Instruktøren er fodboldfan og fortæller en historie om postbudet Eric, der får gode livsråd af navnebroderen fodboldspilleren Eric Cantona. Remake af krigsfilm Sidste palmevinder i hovedkonkurrencen er Quentin Tarantino, der var i byen med ”Death Proof” for to år siden, og som vandt hovedkonkurrencen med ”Pulp Fiction” i 1994. Han deltager i år med ”Inglorious Basterds”, der er et remake af en ret ligegyldig italiensk krigsfilm fra 1977. Kender vi Tarantino ret, så er den dog nok peppet op med dialog og handling af en noget mere moderne slags. På rollelisten finder vi blandt andet Brad Pitt, Diane Kruger og Maggie Cheung. Det er skægt, når Tarantino er i Cannes, for man ser ham her og der og alle vegne til visninger af de mest umulige film. Han er en ægte filmnørd. På listen over instruktører, der gennem tiden burde have vundet Den gyldne palme, er der også nogle stykker. Michael Haneke var suveræn med den diskrete og filosofiske hjemmethriller ”Skjult” og med ”Pianisten” i banken, så festivalen skylder ham opmærksomhed. Holdt også et godt øje med Park Chan-Wook, der sidst lod en skuespiller spise en levende blæksprutte i ”Oldboy” tilbage i 2002. Denne gang bliver en troende til vampyr efter et medicinsk eksperiment, der kører af sporet. Vi får at se, hvor verdens film bevæger sig hen. Og det er vi klogere på om halvanden uge, hvor NORDJYSKE samler op på filmene set i bakspejlet – men før priserne bliver uddelt.