Voldsom forurening fra de gamle biler

Ældre biler fra før 1991 sviner 15 gange mere end de nye

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hver femte af de gamle biler er i stykker og forurener helt op til 40 gange mere end det tilladte, oplyser Arne Willerslev fra Applus Bilsyn.

15 procent af Danmarks godt to millioner biler er fra før 1991, hvor lovkravet om katalysator blev indført, og de i alt cirka 300.000 ældre biler forurener i gennemsnit omkring 15 gange mere end helt nye biler. Det vil sige, at de gamle biler forurener lige så meget som flere end fire millioner nye biler. Det viser forureningstests foretaget af Applus Bilsyn, og på den baggrund mener virksomheden, at Danmark har et særligt miljøproblem med de ældre biler, som mange ikke er klar over. - Regeringens undersøgelser viser, at privatbilismen stiger i de kommende år, og derfor er det relevant at undersøge, hvordan vi reducerer luftforureningen fra vejtrafikken. Det kunne for eksempel være ved at indføre miljøzoner for at holde bilerne ude af byerne, hvor befolkningstætheden er størst, foreslår administrerende direktør for Applus Bilsyn, Arne Willerslev. Han mener, at regeringen mangler en konkret indsatsplan til at håndtere problemerne. 55.000 af de gamle biler kører rundt i København, Århus, Aalborg, Odense og Esbjerg. Heraf tegner Aalborg sig for 4255 af de gamle biler, som kunne erstattes af 63.825 nye biler uden at forureningen ville stige. Problem vil vokse Applus Bilsyn peger på, at problemet med de gamle biler vil vokse i fremtiden på grund af, at Danmark importerer flere og flere ældre biler fra Tyskland. Bilerne er værdiløse i Tyskland, fordi de ikke lever op til de tyske miljøzonekrav. Arne Willerslev tilføjer, at situationen forværres yderligere af, at rundt regnet hver femte af de gamle biler her i landet er i stykker og forurener helt op til 40 gange mere end det tilladte. Drop korte ture Chefen for fem af Applus Bilsyns synshaller i Nordjylland, driftsleder Lasse Andersson, råder indehavere af gamle biler til at undgå de korte ture og i stedet tage cyklen: - En bil forurener mest, når den er kold, og selv om den er udstyret med katalysator, forurener den også, når den er kold. Katalysatoren virker først fuldt ud, når motoren er varm. Lasse Andersson tilføjer, at gamle biler i det hele taget ikke bliver nær så hurtigt varme som nye: - Det hænger blandt andet sammen med, at de gamle bilers motorer er fremstillet af betydeligt tungere og tykkere materiale, som det tager længere tid at varme op. Lasse Andersson medgiver, at gamle biler ofte har status som en families bil nummer to og af den grund ikke kører så meget som bil nummer et: - Det nedbringer naturligvis den samlede forurening fra de gamle biler, men til gengæld bruges de ofte til korte ture, hvor de så forurener mere. Udover at droppe de korte ture råder han ejere af gamle biler til at holde dem i orden: - Det gælder om at få dem målt og kontrolleret, så der kan gribes ind, hvis forureningen er for høj. En typisk fejl i en benzinbil er en føler, der fortæller, at motoren er kold, selv om den ikke er, hvilket får den til at bruge ekstra benzin og forurene mere. I øvrigt nævner Lasse Andersson, at den hellige grav ikke er velforvaret, blot ens bil har katalysator: - Kravene til forurening er jævnligt blevet skærpet, så alene af den grund må ældre biler forurene mere, også dem med katalysator, siger han.