Erhverv

Volkswagen-skandale kan også ramme dansk økonomi

Hvis tysk økonomi bliver påvirket af "dieselgate", vil det også kunne smitte af på Danmark, vurderer økonomer.

Det er ikke kun i Volkswagen-hovedkvarteret i Tyskland, at panderynkerne i disse dage bliver dybere, efterhånden som omfanget af bilkoncernens snyderi med udledningsmålinger fra dieselbiler bliver større og klarere.

Også andre steder i Europa - blandt andet i Danmark - er der grund til bekymring over konsekvenserne af sagen, der i Tyskland er blevet døbt "dieselgate".

Det mener flere økonomer, som Børsen har talt med. De er alle af den opfattelse, at sagen kan få større negativ effekt på væksten i Europa end den aktuelle økonomiske turbulens i Kina.

- På kort sigt er VW en større risiko end Kina. Det er virkelig skræmmende, at det er så svært at forudse konsekvenserne.

- Hvis krisen ikke styres ordentligt, kan den ramme hele bilsektoren og det tyske brand i al almindelighed, og det kan gå hurtigt, siger Holger Sandte, der er cheføkonom for Europa i Nordea, til Børsen.

Sandte har beregnet, at en 10 procents nedgang i Volkswagens indenlandske produktion vil svare til et fald i den tyske industriproduktion på én procent og en BNP-nedgang på en kvart procent.

Det er også signifikant for Danmark, fordi Tyskland er vores største eksportmarked med en andel på 18 procent.

Erik Nielsen, der er cheføkonom i den italienske bank Unicredit, skælder i den forbindelse ud på EU-toppen, der efter hans opfattelse har ignoreret sagens mulige konsekvenser for økonomien.

- Jeg er virkelig harm, selvfølgelig på VW, men også på EU-Kommissionen og på de europæiske regeringer, der i op til to år har kendt til sagen uden at gøre noget ved det, siger han til avisen.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst