Volumen er alt for selskab

Bjørn Kjos: - Vores piloter tjener næsten lige så meget som piloterne i SAS, men de flyver næsten dobbelt så meget. Foto: Hans Ravn

Bjørn Kjos: - Vores piloter tjener næsten lige så meget som piloterne i SAS, men de flyver næsten dobbelt så meget. Foto: Hans Ravn

AALBORG:Mange ruter, store fly, mange afgange. Sådan beskriver Bjørn Kjos, flyselskabet Norwegians stifter og administrerende direktør, sin strategi, og meget tyder på, at den holder. I tredje kvartal af 2008, midt under finanskrisen, noterede selskabet sig således dets hidtil største indtjening på 465 millioner kroner. - For at tjene penge er det helt essentielt at mindske sine omkostninger og transportere mange på en effektiv måde, siger Bjørn Kjos, der som et eksempel nævner selskabets pilotlønninger: - Vores piloter tjener stort set lige så meget som piloterne i SAS, men de flyver næsten dobbelt så meget, og sådan er det hele vejen igennem. Flyene holder også meget kort tid i en lufthavn, inden de igen er på vingerne. Bjørn Kjos nævner også, at selskabet arbejder på kun at have en enkelt flytype, hvilket er særdeles omkostningsbesparende, både hvad angår vedligeholdelse, reparation og mandskab: - Disse fly skal også være store. Vi har konstateret, at det er for dyrt at benytte maskiner med 148 sæder, og derfor satser vi nu på Boeing 737-800 med plads til 189 passagerer. Under et besøg i Aalborg i går oplyste Bjørn Kjos, at da Norwegian begyndte som selvstændigt selskab i 2002, skete det under store tab: - Vi begyndte med fire ruter i Norge, og det er for lidt. Faktisk skal man op og have mindst 25 fly, før det hele løber rundt, siger den tidligere advokat med speciale i konkursboer. Dén situation regner han ikke med at komme i hvad angår Norwegian, som i dag har 179 ruter til 82 destinationer, 1400 ansatte og 39 fly. Frem til 2014 får selskabet yderligere leveret 42 Boeing 737-800. Sidste år fløj man med omkring 7,5 millioner passagerer.