Von Trier trækker dansk filmeksport EKSPORT: Det er ikke folkekomedier, der sælger i udlandet, men kunstneriske sværvægtere

Lars von Triers "Antichrist"s visninger i Cannes kommer til at virke som et lokomotiv for dansk film som helhed. De populære folkekomedier sælger billetter herhjemme, men ikke i biograferne i udlandet. Der er det von Trier, de vil se. Det vurderer direktøren for Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen, der er i Cannes for at følge modtagelsen af "Antichrist". - Den hører helt klart til inden for det, vi kalder kunst med stort K, og som vi har lidt svært for at forholde os til i det hjemlige filmmiljø. Men vi bør være stolte over, at filmen er valgt til hovedkonkurrencen i det stærkeste felt, Cannes har oplevet i mange år, siger Henrik Bo Nielsen. Eksperimenter sælger DFI's direktør advarer mod, at den linje for støtten til dansk film, som fastsættes i de politiske forlig, i for høj grad bliver et spørgsmål om, hvorvidt filmene passer ind i en samlet underholdningsstrategi. Det kan nemlig dokumenteres med tørre tal, at det er de mere eksperimenterende og kunstneriske film, som ikke blot profilerer dansk film på udenlandske festivaler, men også bliver solgt til biografvisning og anden distribution i udlandet. - Folkekomedier og meget kommercielle film, der tegner sig for størsteparten af billetsalget i Danmark, sælger generelt dårligt i udlandet, forklarer Henrik Bo Nielsen. Derfor er det vigtigt at skabe den nødvendige plads for originale og nyskabende instruktører, der også i de kommende år kan give dansk film en så stærk international platform, som Lars von Trier gør det på dette års festival i Cannes, påpeger Henrik Bo Nielsen. Plads til fiaskoer - Det kræver et råderum, som også tillader, at en instruktør kan have to eller tre fiaskoer, før han eller hun slår igennem, siger han til Ritzau. Festivalen på den franske middelhavskyst er unik, når det drejer sig om at skabe opmærksomhed om nye film, om at få filmene solgt og om at finde investorer til nye projekter. - Hvis vi ser på kvaliteten af filmene på de øvrige A-festivaler, er der næppe den store forskel. Men Cannes har sin helt egen position, understreger direktøren. I sin overordnede strategi satser filminstituttet også på mange andre festivaler. Berlin rangerer højt, lige efter Cannes, og Toronto i Canada spiller en stadig større rolle som indgang til hele det nordamerikanske marked. Men også længere nede på festivalernes "rangstige" kan Henrik Bo Nielsen finde eksempler på den betydning, de har fået for dansk film. - I Sevilla viste de et år en serie med danske dogmefilm. Den vakte kolossal opsigt og fik den spanske filmbranche til at kontakte os for at høre, hvilke nye danske film der kunne være interessant på det spanske marked, fortæller han.