Retspleje

Vred kvinde søger andre p-ofre

Håber på fælles front mod EuroPark

AALBORG:Jette Yde fra Hasseris er ikke bare vred og chokeret i forbindelse med en parkeringsbøde, som hun er sikker på, hun aldrig skulle have haft - nu er hun også på udkig efter andre, der har oplevet det samme. Formålet er at forsøge at overbevise politiet om, at parkeringsselskabet EuroPark er et lusket foretagende, som bør efterforskes. Som omtalt i NORDJYSKE forleden fik Hasseris-kvinden 8. november en bøde på 510 kroner af en vagt fra EuroPark, da hendes bil holdt på parkeringspladsen ved Hasseris Bymidte. Vagten havde noteret, at han observerede bilen i tidsrummet 14.30-14.41, men Jette Yde er 100 procent sikker på, at hun først ankom til pladsen klokken 14.45. Og det kan tre vidner bekræfte, påpeger hun. Ud over at klage til EuroPark, som ikke vil trække bøden tilbage, har Jette Yde meldt firmaet til Aalborg Politi for bedrageri. I første omgang uden den ønskede effekt, idet politiet ikke umiddelbart er indstillet på at undersøge sagen. - Men det kan bare ikke passe, at EuroPark kan slippe godt fra den slags. De får lov til at gøre lige præcis, hvad de vil, og tilsyneladende uden at hverken politiet eller retssystemet skrider ind. Det er chokerende, mener Jette Yde. - Jeg er sikker på, at mange andre har oplevet det samme. Hvis vi går sammen om en fælles anmeldelse til politiet, vil vi nok stå langt stærkere, så jeg håber, at flere kommer ud af busken. Jeg vil gerne høre fra dem, siger hun. - Civil sag først Vicekriminalkommissær Ole Thomsen, leder af Aalborg Politis bedrageriafdeling, har hidtil kun fået den ene anmeldelse vedrørende EuroPark, som Jette Yde har indgivet. - Og vi må fastholde, at den slags sager først skal køre i det civilretslige system. Dér har Jette Yde jo også mulighed for at føre vidner. Hvis hun så bagefter stadig mener, at der er tale om et bedragerisk forhold, er hun velkommen til at vende tilbage til os. Vi har kun sat sagen i bero, ikke smidt den væk, siger Ole Thomsen. Jette Yde er dog ikke sikker på, at hun tør tage turen gennem det civile retssystem. Oprindeligt var hun godt nok overbevist om, at hun under ingen omstændigheder ville betale bøden, og at EuroPark måtte trække hende i retten, hvis firmaet fastholder kravet. Men hun har nu hørt fra en nordjysk mand, som selv har prøvet samme tur. Han tabte sidste år en identisk sag, da han valgte at gå i retten uden juridisk hjælp. Ifølge manden havde han underskrevne erklæringer som bevis på, at han ikke kunne have været dér, hvor EuroPark mente, at han havde været. To af erklæringerne var skrevet af ansatte på Aalborgs politigård, som skrev under på, at han var dér på bødetidspunktet. Men lige lidt hjalp det altså - ifølge manden nok fordi EuroParks advokat og p-vagt havde en indstuderet smøre, som blev liret af i retten. Sagen kostede manden 6500 kroner. - Efter at have hørt dén historie er jeg kommet stærkt i tvivl. Jeg har jo ikke lyst til at gå i retten, hvis jeg alligevel er sikker på at tabe. Måske betaler jeg bare bøden for at undgå mere bøvl - og det er jo det, der er så forfærdeligt, påpeger Jette Yde.